قاليشويي فارسي خبرهاي مرتبطه با شستشوي فرش
|
اميد به افزايش صادرات فرش با حضور فرش ايران در رويداد اكسپو
ايسنا/البرز رئيس مركز ملي فرش ايران گفت: يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در زنجيره ارزش فعاليت دارند و بافنده و رنگرز هستند و ۵۰۰ هزار نفر هم به صورت غير مستقيم و فصلي فعاليت دارند.
فرحناز رافع در حاشيه افتتاح مركز ساماندهي و توسعه مشاغل خانگي البرز با اشاره به اينكه در آستانه برگزاري رويداد اكسپو هستيم، افزود: سعي كرديم امسال در اين رويداد كه در دبي برگزار ميشود فرش دستبافت ايران حضور فعالانه داشته باشد و يك سالن براي اولين بار به فرش ايران اختصاص پيدا كرد. يك كنسرسيوم تشكيل شد كه شامل هشت برند معروف ايران هستند و فرش ايران و توانمنديهاي كارآفرينان و هنرمندان ما به تصوير كشيده ميشود.
به گزارش ايسنا، وي ادامه داد: موضوع مهم اين است كه براي اولين بار فعاليتهايي در حوزه برندهاي فرش دستبافت انجام ميدهيم و در فرشوارهاي كه در مركز ملي فرش طراحي كردهايم از كارآفرينان برتر تقديرخواهد شد. همچنين اسم كارآفرينان و برند آنها در كتابي در اكسپو رونمايي ميشود.
وي در مورد رفع مشكل بيمه فعالان حوزه فرش گفت: بايد بين سازمان تامين اجتماعي و سازمان برنامه و بودجه توافقي صورت بگيرد كه بتوانيم امسال ۳۰ هزار نفر را به بيمه شدگان فرش دستبافت اضافه كنيم.
وي چالشهاي حوزه را علاوه بر تحريم، تعهد ارزي و زنجيره ارزش در تامين مواد اوليه عنوان كرد.
رافع مهمترين اقدام در حال پيگيري مركز ملي فرش ايران را تقويت زنجيره ارزش عنوان كرد و گفت: اينكه بتوانيم توليد داخل نخ ابريشم و نخ پشم را در هم افزايي با دستگاههاي مختلف داشته باشيم و وابسته به واردات اين مواد اوليه نباشيم و حمايت از رفاه قاليبافان، خلاقيت و نو آوري و بالابردن ميزان صادرات براي ما بسيار مهم است.
وي به برخي علل كاهش ميزان صادرات فرش دستبافت ايران اشاره كرد و تصريح كرد: تعهد ارزي، تحريمها وگران شدن و در دسترس نبودن مواد اوليه برخي دلايل كاهش صادرات فرش است. اما لازم است سليقه جهاني را بهتر بشناسيم و بازاريابي درستي در اين زمينه داشته باشيم. البته نميتوان علت را به همين ميزان محدود كرد زيرا در چندين دهه گذشته فرش ايران به كاهش استقبال رسيده است و اميدواريم بتوانيم در دولت سيزدهم جايگاه فرش ايران را در جهان برگردانيم.
رافع با اشاره به وجود دو ميليون نفر فعال در حوزه فرش در كشورگفت: يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر در زنجيره ارزش فعاليت دارند و بافنده و رنگرز هستند و ۵۰۰ هزار نفر هم به صورت غير مستقيم و فصلي فعاليت دارند. ۱۹۱ هزار نفرهم در صنايع جانبي كار مي كنند.
وي با اشاره به برنامههاي مركز ملي فرش براي ترغيب محصلان اين رشته گفت: در حال برنامه ريزي براي هدايت تحصيلي محصلان قبل از فارغ التحصيلي هستيم و بسته تشويقي و ترغيبي براي محصلان ايجاد كردهايم. پنج نفر از دانش آموزان نخبه را هم بعد از بررسيهاي لازم به رويداد اكسپو اعزام خواهيم كرد تا از نزديك جايگاه فرش ايران را در جهان ببينند.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
كشف سنگفرش چند رنگ ۳۵۰۰ ساله در يك شهر گمشده در تركيه
علاوه بر موزاييك، باستانشناسان سراميكهايي را نيز از يك كاخ كشف كردهاند كه اين فرضيه را تاييد ميكند كه اوساكلي هويوك واقعا شهر گمشده زي پالاندا (مركز اداري و مذهبي پادشاهي هيتي) است. كشف سنگفرش چند رنگ ۳۵۰۰ ساله در يك شهر گمشده در تركيه
اقتصاد ۲۴-كشف سنگفرش ۳۵۰۰ ساله كه در بقاياي يك شهر گمشده در مركز تركيه آرام گرفته بود، اطلاعات درباره زندگي روزمره هيتيهاي عصر برنز را بيشتر ميكند. اين مجموعه شامل بيش از ۳ هزار سنگ با رنگهاي طبيعي بژ، قرمز و سياه هستند كه بهصورت مثلث و منحني چيده شده بودند. اين سنگفرش در بقاياي يك معبد هيتي در قرن ۱۵ قبل از ميلاد يعني ۷۰۰ سال قبل از قديميترين موزاييكهاي شناخته شده يونان باستان كشف شد. آناكلتو داگوستينو، مدير حفاريهاي اوساكلي هويوك در نزديكي يوزغاد ميگويد: «اين جد موزاييكهاي باستاني است كه پيچيدهتر است. آنچه ما در اينجا داريم بيشك نخستين تلاش براي استفاده از اين تكنيك است.» در اين مكان كه در فاصله سه ساعتي از آنكارا، پايتخت تركيه قرار دارد، باستانشناسان ترك و ايتاليايي بيل و قلم مو را در دست گرفتهاند تا درباره هيتيها كه يكي از قديميترين پادشاهيهاي آناتولي باستان هستند اطلاعات بيشتري كسب كنند.
آناكلتو داگوستينو توضيح ميدهد: «براي نخستين بار، اين افراد بهجاي ساخت سنگفرش ساده نياز به انجام كاري متفاوت با اشكال هندسي، تركيب و كنار هم قرار دادن رنگها داشتند. شايد سازنده آن يك نابغه بوده؟ يا اينكه سفارش ساخت يك كفپوش را داشته و تصميم گرفته بوده كاري غيرمعمول انجام دهد.»
معبدي كه اين طرح موزاييك در آن به كار گرفته شده است در مقابل تپه كركنس قرار دارد. اين معبد به خداي طوفان كه تشوب نام داشت و از سوي هيتيهاي پرستش ميشد اختصاص داشت. اين خدا معادل زئوس در ميان يونانيان است. اين باستان شناس احتمال ميدهد كه رهبران مذهبي هيتي مراسم خود را در حالي كه به بالاي كوه كركنس نگاه ميكردند انجام ميدادند. علاوه بر موزاييك، باستانشناسان سراميكهايي را نيز از يك كاخ كشف كردهاند كه اين فرضيه را تاييد ميكند كه اوساكلي هويوك واقعا شهر گمشده زي پالاندا (مركز اداري و مذهبي پادشاهي هيتي) است.
مكان اصلي عبادت خداي طوفان كه بارها در لوحهاي هيتيها ذكر شده است، مكان دقيق زي پالاندا است كه تا به امروز نامشخص بوده است.
آناكلتو داگوستينو ميگويد: «محققان بر اين باورند كه اوساكلي هويوك يكي از دو مكان محتمل است. با كشف بقاياي كاخ و سراميك و ظروف شيشهاي مجلل آن، اين احتمال تقويت ميشود. ما تنها به يك سند نهايي نياز داريم: يك لوح با نام شهر.» هيتيها به دلايل ناشناخته در اواخر عصر برنز دچار فروپاشي شدند. برخي از فرضيهها دليل اين فروپاشي را تغييرات آب و هوايي همراه با ناآراميهاي اجتماعي ذكر ميكنند. هيتيها با وجود اينكه سه هزار سال پيش از روي زمين ناپديد شدند، اما همچنان در تخيل تركها زندگي ميكنند. نماد آنكارا خورشيد كه به دوران هيتيها برميگردد است. مصطفي كمال آتاتورك، بنيانگذار تركيه مدرن در دهه ۱۹۳۰ تركها را نوادگان مستقيم هيتيها معرفي كرد. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
طريقه شستن تابلو فرش و نكاتي كه بايد قبل از اقدام به شستشوي تابلو فرشها بدانيد چگونگي شستن تابلو فرش كه امروزه مورد توجه اغلب صاحبان قرار گرفته و در اين مطلب سعي داريم تا به بيان دستورالعمل و نكات تكميلي در مورد شستشوي آن بپردازيم.
طريقه شستن تابلو فرش و نكاتي كه بايد قبل از اقدام به شستشوي تابلو فرشها بدانيدبه گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور كه ميدانيد تابلو فرشها از دسته وسايل تزئيني محسوب ميشوند كه تميز كردن آنها كمي دردسر دارد و تنها با يك گردگيري ساده نميتوان آنها را تميز كرد و از طرفي ديگر شستن آنها براي مرتبه اول ممكن است منجر به تغيير رنگ و يا خراب شدن تابلو شود و جنبه تزئيني و زيبايي آن از بين برود.
بهتر است بدانيد كه تابلو فرشها در واقع از كالاهاي نفيس و زيبا براي تزئين فضاي خانه هستند و معمولا در طرحها و نقشهاي مختلف مثل طبيعت، منظره و آثار تاريخي تهيه ميشوند. توجه داشته باشيد كه امروزه تابلو فرشها به صورت ماشيني و دستبافت بافته ميشوند كه البته نوع دستبافت آن بسيار با ارزشتر و گرانبهاتر است.
همانطور كه ميدانيد تابلو فرشها اغلب جنبه تزئيني و زيبايي دارند و از طرفي تميز كردن تابلو فرش نيز كار بسيار سختي محسوب ميشود و به همين خاطر بهترين راه جلوگيري از كثيف شدن آن است. اگرچه اين وسيله تزئيني جلوه خاصي به محيط خانه ميبخشد بايستي نگهداريها و مراقبتهاي لازم را نيز از آن انجام دهيد. توجه داشته باشيد كه تميز كردن تابلو فرشها معمولا از دغدغههاي اصلي صاحبان به شمار ميآيد.
آشنايي با نحوه شستن تابلو فرش
توصيه ميشود كه براي جلوگيري از كثيف شدن تابلو فرشها هر روز آن را گردگيري نماييد تا نيازي به شست و شوي تابلو نباشد و همچنين لازم است بدانيد كه تنها تابلو فرشهاي معتبر هستند كه بدون اينكه به ظاهر و بافتشان آسيب وارد شود ميتوان آنها را با آب و صابون شست و ساير تابلوهايي را كه در ساخت آنها از رنگهاي شيميايي استفاده شده نميتوان شستشو دارد، زيرا ممكن است رنگهاي آن تركيب شوند و در نهايت شكل و ظاهر فرش صدمه ببيند. توجه داشته باشيد كه تابلو فرشها در هيچ صورتي نياز به شست و شو ندارند، اما اگر به هر علتي تابلو كثيف شود و نياز به تميز شدن پيدا كند بهترين گزينه و پيشنهاد اين است كه از مراكز قالي شوييهاي معتبر كه در اين زمينه تخصص و مهارت دارند كمك بگيريد.
دستورالعمل شستشوي تابلو فرش:
همانطور كه متوجه شديد در صورت مشاهده هر گونه كثيفي بر روي تابلو فرش بايستي از مراكز قالي شويي كه در اين زمينه تخصص و تجربه دارند بهره بگيريد، ولي اگر چنين مراكزي را سراغ نداريد و يا دسترسي نداريد ميتوانيد خودتان اقدام به تميز كردن تابلو فرش بكنيد و به همين خاطر در ادامه به بيان دستورالعمل انجام آن پرداخته ايم:
در ابتدا لازم است كه فرش را از داخل قاب جدا نماييد.
سپس روي قالي را به طور كامل جاروبرقي بكشيد تا تمامي ذرات گرد و غبار روي آن از بين بروند.
توصيه ميشود كه حتما از رنگ پس ندادن تابلو فرش اطمينان حاصل كنيد و سپس يك ليتر آب را با دو فنجان شامپو تركيب نماييد و به خوبي هم بزنيد تا كامل كف كند. حالا يك اسفنج بزرگ را درون آن بغلتانيد و سطح فرش را با آن به صورت يكنواخت و با سرعت بسابيد.
توجه داشته باشيد كه براي خشك كردن تابلو فرش بايستي آن را روي زمين و در محيط گرم و دور از نور خورشيد پهن نماييد تا رطوبت آن به صورت كامل گرفته شود و تابلو تغيير رنگ ندهد. همچنين بهتر است بدانيد كه انجام اين كار باعث ميشود كه رنگها در يكديگر نلغزند و ادغام نشوند.
نكاتي كه بايستي در روند شستشو بدان توجه كنيد:
توصيه ميشود كه براي كشيدن شامپوي مخصوص به روي فرش از يك برس يا اسفنجهايي با بافت نرم استفاده نماييد و برسهاي سيمي و زبر مانند را كنار بگذاريد، زيرا آسيب غير قابل جبراني را به تابلو فرش وارد خواهد كرد. يكي ديگر از نكات مهم در روند شستن تابلو فرش انتخاب شامپوي مناسب است، زيرا استفاده از شامپو فرشهايي با درصد پايين خاصيت اسيدي و جوهر نمك براي شما در اولويت بايستي قرار بگيرند. توجه داشته باشيد كه اگر براي شستن تابلو فرش به جاي استفاده از كف از آب آن استفاده نماييد تابلو نه تنها تميز نخواهد شد بلكه لوچ و چسبنده خواهد شد و ديرتر نيز خشك خواهد شد. توصيه ميشود كه براي شستشوي تابلو فرش از آب گرم استفاده نكنيد، زيرا در صورت استفاده از آب گرم امكان پس دادن رنگ و ادغام رنگهاي تيره در رنگهاي روشن وجود دارد. توصيه ميشود كه به هيچ وجه تابلو فرش خود را بر روي طناب پهن نكنيد، زيرا ممكن است خط تا شده روي تابلو فرش از بين نرود و يا آنقدر كش بيايد كه ظاهر و جلوه اصلي از بين برود. توجه داشته باشيد كه بهترين روش براي گردگيري تابلو فرش استفاده از برسهاي گردگيري جاروبرقي است و با استفاده از اين روش ميتوانيد به راحتي به تميز كردن تابلو فرش خود بپردازيد. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
روايت قاليبافي كه رج به رج آرزوهايش را ميبافد
گروه استانها- زنان و مردان قاليباف گاهي با تاسيس يك كارگاه كوچك آموزش قاليبافي، سعي در گسترش اين هنر و صنعت دارند كه ربابه خوشهنجار يكي از اين كارآفرينان موفق سمناني است. به گزارش خبرگزاري تسنيم از سمنان، يافتن شغلي مناسب براي كسب درآمد و امرار معاش همواره يكي از دغدغههايي است كه اكثر افراد جامعه با آن مواجه مي شوند.
حال در ميان اين برخي افراد هستند كساني كه نه تنها دغدغه ايجاد شغلي براي خود هستند، بلكه از آن مهمتر تلاش ميكند با هنر، استعداد، توانمندي و پشتكارشان گرهي از مشكلات ديگر افراد نيز باز كنند، همچون بانوي پرتلاش و كارآفرين سمناني به نام "ربابه خوشهنجار" كه عهدش را با خدا بسته تا ياريش كند براي دستگيري از ديگر بانوان نيازمند به كار.
ربابه خوشهنجار حدود 30 سال است مشغول كار قالي بافي و گليم بافي است، او مي گويد: علاقه زيادي به اين هنر دارم و از همان ابتدا با توكل بر خدا و با اين اميد كه بتوانم هنرم را به ديگران آموزش دهم و به اين واسطه به آنها كمكي كرده باشم، قدم در اين راه گذاشتم.
او كه عهدش را با خدا اينگونه بسته است"هنرم بعد از مرگم هنرم باشد" مي گويد: خدا را شكر ميكنم كه تا امروز به بانوان بسيار زيادي اعم از نيازمند و بي نياز شامل بانوان خانهدار، زنان بدسرپرست، بيسرپرست و آنها كه به لحاظ مالي ضعيف هستم و به عبارتي نياز به يادگيري قاليبافي و گليمبافي داشته اند تا امرار معاش كنند و زندگي شان را بچرخانند، اين هنر را آموزش دادهام.
اين بانوي پرتلاش كارآفرين كه مجوز فني و حرفهاي دارد و با ارگانهاي مختلف همچون صنعت و معدن و بسيج و كميته امداد و بهزيستي و ميراث فرهنگي قرارداد دارد و مشغول همكاري با اين ارگانها براي ارائه خدمات هر چه بهتر به بانوان علاقهمند به هنر قالي بافي در شهر و ديارش است، اظهار ميكند: تا كنون با آموزشهايي كه به بانوان دادهام توانستهام بيش از 500 نفر را بيمه كنم.
خوشهنجار اضافه مي كند: بانوان و كارآموزانم پس از فراگيري قالي بافي و گليمبافي آزمون ميدهند، مدركشان را ميگيرند و تحت پوشش بيمه مشاغل خانگي قرار ميگيرند و با توجه به اينكه قالي بافي جزو مشاغل سخت محسوب مي شود، اكنون تعدادي از اين بيمه شدگان بازنشسته شدهاند و همين كه به من تماس ميگيرند و ميگويند در هنگام نماز خواندن دعايت ميكنيم كه اين نان را بر سفره مان گذاشتي برايم كافي است.
وي خاطرنشان ميكند: سه كارگاه قالي بافي در حال حاضر دارم كه يكي از آنها به نام كارگاه عشايري روستايي در خيرآباد است و مسئولان استاني و شهرستاني اعم از بسيج، دهيار خيرآباد، فرماندار سمنان، صنعت و معدن، كار و رفاه اجتماعي از آن سركشي كردهاند و حمايتها و كمكهايي را نيز داشتهاند.
اين بانوي پرتلاش با همان لهجه شيرين سمناني ميگويد: بعضي از بانواني را كه دستشان تنگ است و قادر به تهيه لوازم و تجهيزات اوليه قالي بافي را ندارند، برايشن خودم دار قالي را آماده ميكنم، چله كشي ميكنم، با نخ و همه وسايل مورد نياز به آنها تحويل ميدهم، آنها بافت قالي را انجام ميدهم پس از اتمام كار هزينه بافت را به آنها ميدهم و بافتهها را تحويل ميگيرم.
خوشهنجار كه قلب مهربانش و شور دستگيري به ديگران را ميتوان در كلامش يافت عنوان ميكند: بنده هدفم اين است كه بيشتر به بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست و يا آنهايي كه تحت نهادهاي حمايتي مثل كميته امداد و بهزيستي هستند، قاليبافي را آموزش دهم، آموزش به اين بانوان نيز به اين صورت است كه آنها رايگان آموزش ميبينند، شهريه شان را اين نهادها به من ميدهند.
وي از عضويتش از 35 سال قبل در بسيج ميگويد و اضافه ميكند: فعاليت در بسيج را دوست دارم و هدفم اين است كه خداوند متعال از من و كارم راضي باشد و هدفم از همان ابتدا صرفا كار كردن و كسب درآمد براي خودم نبوده است؛ دوست دارم هر جا هستم و هر كاري كه مي كنم به ديگران خدمتي كرده باشم.
اين بانوي پرتلاش و كارآفرين نمونه سمناني يك خواسته نيز از مسئولان استان و شهرستانش دارد و آن اين است كه جايي را به صورت متمركز در اختيارش قرار دهند.
او ميگويد: چندين سال است پيگير اين موضوع هستم و درخواستم را بارها با ارگانها و سازمانهاي مختلف در ميان گذاشتم اما هنوز به نتيجه اي نرسيدهايم، اگر يك كارگاه داشته باشم كه بتوانم كارگاه خيرآباد و سمنان و يك كارگاه ديگرم را كه همگي كوچك هستند به صورت متمركز در يك جا مستقر كنم مسلم است كه مي توانم به بانوان بيشتري قالي بافي و گليم بافي را به بهترين وجه ممكن آموزش دهم و زمينه خودكفايي آنها را فراهم كنم.
وي از جمله افرادي بوده است كه كرونا نيز سبب تعطيلي كار و بارش نشده است و ميگويد: با وجود شيوع كرونا اما كارگاههاي قالي بافي كه دارم را تعطيل نكردم.
اين بانوي پرتلاش و خستگيناپذير كه امسال چهارمين سالي است كه به صورت پياپي تعاوني قالي بافياش در استان برتر ميشود و حالا او يك بانوي كارآفرين نمونه است، از صحبتهايش ميتوان اين برداشت را كرد كه براي كمك به افراد نيازمند نبايد حتما حمايت از نوع مالي باشد، ميت وان به آنها كاري را آموزش داد تا او براي هميشه بي نياز از كمك به ديگر افراد باشد و اين بانو در حقيقت به جاي ماهي دادن به ديگران ماهيگيري را آموزش داده است ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
بافندگان ستادبازسازي عتبات عاليات استان خراسان جنوبي بيمه ميشوند
بافندگان فرش حوزه ستاد بازسازي عتبات عاليات در شهرستانهاي استان خراسان جنوبي بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان وعشاير مي شوند.
به گزارش روابط عمومي صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير از خراسان جنوبي ، درپي توافقات صورت گرفته صندوق بيمه اجتماعي و ستاد عتبات عاليات استان خراسان جنوبي به منظور تحت پوشش قرار دادن بافندگان فرش حوزه عتبات عاليات و توسعه تعميم و گسترش پوشش بيمه اجتماعي در بين فرشبافان جلساتي برگزار گرديد.
اين جلسات با حضور عليرضا اسدي مديرصندوق بيمه اجتماعي، كارشناسان و كارگزاران و سرهنگ محمدي رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات و همكاران ايشان با حضور جمعي از فرشبافان برگزار شد درخصوص راهكارههاي مختلف خدمت به فرشبافان بحث و گفتوگو شد.
اسدي ضمن تشريح شرايط، قوانين و مقررات صندوق با بيان اينكه بيمه اجتماعي يكي از مباحث ضروري و مورد نظر است كه در گذشته مغفول مانده و نياز به گسترش دارد، افزود: با توجه به ظريفت مشاغل خانگي و صنايع دستي استان كه همگي جزء جمعيت مشمول استان محسوب مي شوند فرصت مناسبي فراهم است تا افراد فاقد بيمه اجتماعي بخصوص بافندگان فرش طرف ستاد بازسازي تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار گرفته و آينده خويش و خانواده خود را تضمين كنند.
در ادامه رئيس ستاد عتبات عاليات استان ضمن تشكر از خدمات ارزنده صندوق گفت: بعد از ارتباط و آشنايي با مجموعه صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير، به اين مهم پي برديم كه اين صندوق اقشار با دهكهاي پايين درآمدي را تحت پوشش قرار مي دهد تا بتوانند در آينده از مزاياي بيمه برخودار شوند.
سرهنگ محمدي ادامه داد: به همين دليل و با توجه به اينكه همه بافندگان فرش در سطح شهرها و روستاهاي استان بصورت رايگان با ستاد همكاري مي نمايند ما قصد داريم بمنظور جبران قسمتي از خدمات خداپسندانه اين بافندگان عزيز با مشاركت در پرداخت قسمتي از حق بيمه سهم بيمه شده تمام عزيزان بافنده كه شرايط لازم را داشته باشند كه جمعيتي حدود 1200 نفري ميشوند را در سطح استان تحت پوشش بيمه اجتماعي كشاورزان ، روستاييان و عشاير قرار دهيم.
وي ادامه داد: برهمين اساس نياز است همكاران صندوق جلسات توجيهي را اين عزيزان در سطح شهرستانهاي استان برگزار و اولين جلسه با حضور مديريت استان در شهرستان طبس و بخش عشق آباد طبس با حضور سرپرستان كارگاهها برگزار شد.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
بافندگان ستادبازسازي عتبات عاليات استان خراسان جنوبي بيمه ميشوند
بافندگان فرش حوزه ستاد بازسازي عتبات عاليات در شهرستانهاي استان خراسان جنوبي بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان وعشاير مي شوند.
به گزارش روابط عمومي صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستاييان و عشاير از خراسان جنوبي ، درپي توافقات صورت گرفته صندوق بيمه اجتماعي و ستاد عتبات عاليات استان خراسان جنوبي به منظور تحت پوشش قرار دادن بافندگان فرش حوزه عتبات عاليات و توسعه تعميم و گسترش پوشش بيمه اجتماعي در بين فرشبافان جلساتي برگزار گرديد.
اين جلسات با حضور عليرضا اسدي مديرصندوق بيمه اجتماعي، كارشناسان و كارگزاران و سرهنگ محمدي رئيس ستاد بازسازي عتبات عاليات و همكاران ايشان با حضور جمعي از فرشبافان برگزار شد درخصوص راهكارههاي مختلف خدمت به فرشبافان بحث و گفتوگو شد.
اسدي ضمن تشريح شرايط، قوانين و مقررات صندوق با بيان اينكه بيمه اجتماعي يكي از مباحث ضروري و مورد نظر است كه در گذشته مغفول مانده و نياز به گسترش دارد، افزود: با توجه به ظريفت مشاغل خانگي و صنايع دستي استان كه همگي جزء جمعيت مشمول استان محسوب مي شوند فرصت مناسبي فراهم است تا افراد فاقد بيمه اجتماعي بخصوص بافندگان فرش طرف ستاد بازسازي تحت پوشش بيمه اجتماعي قرار گرفته و آينده خويش و خانواده خود را تضمين كنند.
در ادامه رئيس ستاد عتبات عاليات استان ضمن تشكر از خدمات ارزنده صندوق گفت: بعد از ارتباط و آشنايي با مجموعه صندوق بيمه اجتماعي كشاورزان، روستائيان و عشاير، به اين مهم پي برديم كه اين صندوق اقشار با دهكهاي پايين درآمدي را تحت پوشش قرار مي دهد تا بتوانند در آينده از مزاياي بيمه برخودار شوند.
سرهنگ محمدي ادامه داد: به همين دليل و با توجه به اينكه همه بافندگان فرش در سطح شهرها و روستاهاي استان بصورت رايگان با ستاد همكاري مي نمايند ما قصد داريم بمنظور جبران قسمتي از خدمات خداپسندانه اين بافندگان عزيز با مشاركت در پرداخت قسمتي از حق بيمه سهم بيمه شده تمام عزيزان بافنده كه شرايط لازم را داشته باشند كه جمعيتي حدود 1200 نفري ميشوند را در سطح استان تحت پوشش بيمه اجتماعي كشاورزان ، روستاييان و عشاير قرار دهيم.
وي ادامه داد: برهمين اساس نياز است همكاران صندوق جلسات توجيهي را اين عزيزان در سطح شهرستانهاي استان برگزار و اولين جلسه با حضور مديريت استان در شهرستان طبس و بخش عشق آباد طبس با حضور سرپرستان كارگاهها برگزار شد.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
فرش؛ هنر پر گره دستان ايراني
انواع مختلف هنر از جمله نقاشي، شعر، معماري و موسيقي تاريخچه طولاني در ميان ايرانيان دارد؛ از طرفي خلاقيت مردم اين سرزمين در نشان دادن هنر خود به شكل هاي متفاوتي بروز پيدا كرده است كه صنعت فرش جلوه اي از آن است. به گزارش خبرنگار ايمنا، از آنجايي كه فرش نميتواند مانند اجسام سفالي و يا فلزي در گذر تاريخ دوام بياورد و دستخوش زوال طبيعت ميشود، يافتن مستندات تاريخي فرش در ايران كار چندان سادهاي نيست. تا چند دهه پيش، جهان مبدا و خاستگاه فرش را آسياي مركزي ميدانست؛ اما با كشف فرش معروف «پازيريك» كه قديميترين قالي يافت شده در جهان محسوب ميشود، ورق به سوي ايران بازگشت. چرا كه قالي پازيريك داراي نقشهاي اصيل هخامنشي بود و در مدفن يكي از پادشاهان سكايي در فاصله ۸۰ كيلومتري كشور مغولستان يافت شد.
البته قالي پازيريك دومين سند اثبات ايراني بودن خاستگاه فرش است. حدود ۲۴۰۰ تا ۲۵۰۰ سال پيش، تاريخ نگار مطرح يوناني به نام «گزنفون»، در كتابي به نام «سيرت كوروش»، به طور دقيق درباره بستر نرمي كه ايرانيان در زير خويش ميگستردند صحبت كرده بود؛ در واقع آنچه او به آن اشاره كرده همان فرش ايراني است.
اوج شكوفايي هنر قاليبافي ايراني را ميتوان به دوره بعد از صفويان نسبت داد. سلسله صفويان كه احياگر بسياري از هنرهاي ايراني بودند، هنر فرش ايراني را نيز به اوج رساندند. بسياري از شاهكارهاي ايراني در حوزه فرش كه امروزه در موزههاي مختلف ايران و جهان نگهداري ميشود، مربوط به دوره صفويان و پس از آن است. فرش دستباف ابريشمي ايراني امروزه از گرانقيمتترين و ارزشمندترين قاليهاي موجود در جهان است كه شهرت و اعتباري بسيار بالايي دارد.
طرحهاي فرش ايراني بيش از هر چيز معطوف به طبيعت است. در نقوش ايراني ميتوان تركيبي از زيباترين گلها و حيوانات را يافت؛ همچنين زندگي انسان در طبيعت را نيز ميتوان از ميان اين نقش و نگار زيبا دريافت. بارزترين ويژگي فرش دستباف ايراني جنس الياف، نوع گره و رنگ و طرح خاص آن است. از آنجايي كه توليد فرش به شكل سنتي زمان بر است و هيچ ماشين آلاتي در توليد آن دخالت ندارد، ميتوان آن را نوعي صنايع دستي دانست. در واقع اگر هنر فرش را با دقت بيشتري مورد بررسي قرار دهيم، متوجه ميشويم كه با موضوعي اقتصادي – فرهنگي مواجه هستيم.
مرتضي كيانزاد، عضو شوراي عالي هنر نقوش سنتي اصفهان با اشاره به تجاري شدن صنعت فرش، به خبرنگار ايمنا ميگويد: اگر پشت هر كار هنري ارزش اقتصادي و بازار تقاضا نباشد، رشد آن هنر به صفر ميرسد. اكثر آثار هنري دنيا به دليل اينكه سرمايه داراني عاشق آنها شده اند، رشد پيدا كرده است. براي نمونه فرش ما در زمان شاه عباس صفوي به دوران اوج خود رسيد، چرا كه پادشاه ايران از اين هنر حمايت مي كرده و فرش اصيل ايراني را به عنوان هدايا به شاهزادگان كشورهايي چون لهستان و عثماني هديه ميدادند. به دليل اين حمايتها بود كه فرش ايراني روز به روز ترقي كرد و در جهان شناخته شد.
وي ميافزايد: ممكن است نگاه اقتصادي به صنعت فرش وجود داشته باشد، اما در حال حاضر فرش ايراني از نظر هنري حرف اول جهان را ميزند. به همين دليل است كه دنيا براي آن ارزش قائل است و هزينه ميكند.
فرش دستبافت ايراني فقط در پنج درصد خانهها يافت ميشود اين طراح فرش در پاسخ به اينكه شرايط اقتصادي كشور تا چه حد توانسته به صنعت فرش آسيب برساند، تصريح ميكند: مردم در وهله اول به فكر امرار معاش خود هستند. وقتي اقتصاد با مشكل مواجه است، خريد لوازم تزئيني خانه در اولويت آخر هزينههاي آنان قرار ميگيرد. در شرايط اقتصادي فعلي فرش دستبافت فقط در پنج درصد از خانهها يافت ميشود و اين موضوع باعث افول هنر فرش ايران ميشود.
كيانزاد اضافه ميكند: فرش دستبافت ايراني به هيچ وجه جايگاه خود را از دست نداده است. اما وقتي ميتوان فرش ارزانتري را جايگزين مشابه گرانتر آن كرد ترجيحاً دنبال ارزانتر ميرويم. از نظر من كسي كه به دنبال هنر ميگردد به هيچ عنوان حاضر نميشود به دنبال فرش ماشيني برود. در هيچ زماني جنبه هنري فداي جنبه اقتصادي نشده است، اما اگر وضعيت اقتصاد بهبود يابد روز به روز به اعتبار و ارزش هنر در ايران افزوده ميشود.
وي ادامه ميدهد: كشورهايي چون بنگلادش، هندوستان، پاكستان و افغانستان نيز فرش ميبافند، اما هنوز هم ارزش هنري فرش ايران از نظر زيبايي، برند، جنس و مرغوبيت رتبه يك دنيا است. در واقع از زمان صفويه تا به حال هيچ گاه فرش كشور ديگر مقام اول پيدا نكرده است.
اين طراح فرش درباره حضور طراحان جوان به اين حوزه، اظهار ميكند: اگر هنرمندان جوان طراحي فرش زير نظر اساتيد خبره اين حوزه فعاليت كنند و در چهارچوب تكنيكها و طرحهاي كلاسيك قديمي، نوآوريهايي داشته باشند، ميتوانند موفقيتهايي را به ارمغان بياورند. اما اگر كسي طرح جديد با تركيب رنگهاي عجيب بدون ساختار درست را طراحي كند و ادعاي نوين بودن طرح خود را داشته باشد باعث ركود بازار و ريشخندهاي تلخ ميشود. درواقع هر هنر يا صنعتي زماني موفق است كه بتواند چهارچوبهاي فرهنگي، جغرافيايي و آداب و سنن كشور خود را حفظ كند.
روزي ميرسد كه بايد با چراغ دنبال فرش ايراني بگرديم كيانزاد ميگويد: دانشجويان رشته فرش صرفاً براي گرفتن مدرك پا به اين رشته گذاشته اند. با توجه به تجربهاي كه در زمينه تدريس فرش در دانشگاه دارم، مي دانم كه وقتي كسي دانشگاه قبول نميشد ميگفتند ميتواني رشته فرش دانشگاه هنر مدرك بگيري. براي مثال از ۲۰ دانشجو رشته فرش دو نفر از آنان به طور نسبي به اين رشته علاقه دارند. از طرفي زماني كه دانشجويان علاقمند وارد بازار كار ميشوند و اوضاع را آناليز ميكنند، سرد ميشوند. اكثر دانشجوياني كه در مقطع كارشناسي فرش فارغ التحصيل ميشوند يا كار ندارند يا به كارهاي غير مرتبطي مشغول هستند.
وي با اشاره به اينكه جوانان بايد پا به عرصه فرش ايراني بگذارند، خاطر نشان كرد: بسياري از جوانان به سمت بافت فرش نمي آيند و فعاليت در اين حوزه را عيب ميدانند. بيشتر بافندگان نيز بالاي ۵۰ سال سن دارند و يكي يكي از گود خارج ميشوند. اگر بهترين قاليبافان در روز حدود ۷ يا ۸ ساعت قالي ببافند در ماه حتي نميتوانند به درآمد سه ميليون تومان برسند. با اين مشكلات، فرش ايران از لحاظ ميزان توليد روز به روز رو به افول ميرود و اگر اينگونه پيش برود روزي ميرسد كه بايد با چراغ دنبال فرش ايراني و بافنده خوب بگرديم.
اين هنرمند درباره بيمه بافندگان فرش، تصريح ميكند: بسياري از بافندگان فرش با وجود اينكه چندين سال هزينه بيمه خود را پرداخت كرده اند، اما به دليل بيماري يا نداشتن توان اقتصادي به بافت فرش ادامه نداده اند، ديگر بيمه نميشوند. بيمه نشدن هنرمندان يكي از مشكلاتي است كه دامن گير هنر ما شده است. قرار بوده تمهيداتي از طرف دولت و اتحاديه توليدكنندگان فرش دستبافت صورت بگيرد، اما متأسفانه هنوز به نتيجهاي نرسيده است. اين مساله ظلم به قاليبافان قديمي است. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
انواع فرش هاي فانتزي و مدرن و كاربرد هركدام از آن ها انواع فرش هاي فانتزي و مدرن و كاربرد هركدام از آن ها
انواع مختلف فرش زيبايي خاصي به دكوراسيون داخلي منزل ميبخشد، كه يكي از اين فرش ها , فرش فانتزي است, در توليد فرش مدرن معمولا از رنگ هاي شاد و براق استفاده مي شود تا جلوه و جذابيت اين فرش ها در دكوراسيون داخلي منزل بيشتر باشد البته فرش هاي فانتزي اي هم هست كه داراي رنگ هاي خنثي باشند، اما اكثرا در توليد فرش مدرن رنگ هايي مانند قرمز، زرد و سرخابي بيشتر مورد استفاده قرار ميگيرد. در فرش مدرن امروزي بيشتر از اشكالي مانند مربع، مستطيل و الگوهاي چينشي متفاوت از تركيب اين دو بيشتر به چشم مي خورد. فرش مدرن مانند فرش سنتي ايراني داراي طرح و نقش مشخصي نيست و معمولا براي خانه هايي با سبك دكوراسيون مدرن و معاصر مورد استفاده قرار مي گيرد.
چيدمان و دكوراسيون فضاي منزل و يا كار شما به هر سبك و سياقي كه باشد، بهطور حتم با وجود داشتن فرش و زير انداز مناسب، بسيار زيباتر و دلنشينتر خواهد شد. انتخاب رنگ و طرح مناسب فرش يكي از اصول مهم در طراحي دكوراسيون است. انواع و اقسام فرشهاي دستبافت و ماشيني كلاسيك كه در بازار موجود است، دست خريدار را براي انتخاب فرش دلخواه خود باز گذاشته است. فرشهاي فانتزي جزو آن دسته از فرشهايي هستند كه به سبب وجود طرحهاي مدرن و رنگهاي شاد بهكار رفته در آنها، زيبايي خاصي به فضا ميدهند و از اين جهت طرفداران زيادي پيدا كردهاند. اما بايد توجه داشت كه استفاده از فرش فانتزي در دكوراسيون منازل و محيطهاي كاري بايد با اصولي همراه باشد، تا تاثير مطلوبتري بر فضاي اطراف بگذارد. بنابراين، در اين مطلب، سعي كردهايم تا شما را بيشتر با تاثير كاربرد مناسب فرش فانتزي در دكوراسيون آشنا كنيم.
انواع فرش هاي فانتزي و مدرن و كاربرد هركدام از آن ها
كاربرد انواع فرش فانتزي در دكوراسيون
فرشهاي فانتزي انواع مختلفي دارند و هر كدام داراي اسم خاصي هستند. با شناخت آنها بهتر ميتوان فرشي متناسب با فضاي مورد نظر انتخاب كرد.فرشهاي شگي همان فرشهاي پرز بلند هستند. استفاده از اين فرشهاي فانتزي در دكوراسيون مكانهايي كه داراي رفت و آمد كمتري باشند، مناسبتر است. چرا كه ممكن است به مرور زمان پرزهاي بلند آن بر اثر پا خوردن حالت خوابيده و افتاده پيدا كند. از طرفي شستشوي آنها نيز مشكل است. از آنجاييكه پرزهاي بلند اين فرش گرد و غبار را در خود نگه ميدارد، استفاده از اين فرشهاي فانتزي در دكوراسيون اتاق كودك بهدليل امكان بروز آلرژي نيز توصيه نميشود.
انواع فرش فانتزي موجود در بازار ايران :
فرش فانتزي اتاق خواب
فرش شگي
فرش ورساچه
فرش ترك
گليم
فرش چهل تكه
فرش فانتزي 3 بعدي
فرش فرانسوي
گبه ( سبك عشايري )
فرش كهنه نما ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
با اين 4 مرحله ساده، لكه واكس كفش را از فرش خود پاك كنيد اگرچه واكس زدن كفش ها يك روش شگفت انگيز براي براق و نو كردن كفش هاي شماست. پلتفرم تبليغات ويديويي طاووس
اما زماني كه مقداري از آن بر روي فرش شما مي ريزد مي تواند يك لكه چسبناك و بسيار وحشتناك ايجاد كند كه ذرات ريز آن هر لحظه پخش شده و لكه ديگري ايجاد مي كنند!
واكس كفش از موادي تشكيل مي شود كه حتي تميز كردن هر كدام از آن ها به تنهايي نيز كار بسيار دشواري است، چه برسد به آنكه با هم تركيب شوند! موم، سقز، لاونولين، صمغ و رنگ هاي مختلف از جمله مواد تشكيل دهنده واكس كفش هستند كه مي توانند چالش بسيار بزرگي را براي فرش شما ايجاد كنند.
از بين بردن رنگ مشكي يا قهوه اي واكس كفش از روي فرش كار دشواري به نظر مي رسد اما خوشبختانه چندين روش درماني ساده وجود دارد كه مي تواند به خوبي اين لكه را از روي فرش شما برطرف كند.
1. مقدار اضافي واكس كفش را از روي فرش برداريد اگر يك تكه واكس كفش روي فرش ريخته ايد، خبر خوب اين است كه هنوز زمان براي برداشتن هر چه بيشتر آن از روي فرش داريد.
اولين قدم براي حذف موفقيت آميز واكس كفش از فرش اين است كه يك چاقوي كره خوري يا يك شي صاف يا حتي يك قاشق برداريد و مقدار اضافي واكس را از فرش پاك كنيد.
دقت كنيد كه با حركات ملايم اين كار را انجام مي دهيد و از فشار دادن عميق خودداري كنيد. چراكه فشار دادن لكه باعث عميق تر شدن آن مي شود.
هنگام پاك كردن واكس، پس از هر بار برداشتن آن از روي فرش، چاقو يا شي خود را تميز كنيد تا مازاد آن مجددا بر روي فرش ماليده نشود.
همچنين مراقب باشيد هنگام برداشتن مواد از روي فرش، پودرهاي ريز و يا واكس هاي شل شده بر روي نقطه ديگري نيفتد.
2. لكه را پاك كنيد بعد از اينكه تا حد امكان واكس كفش را برداشتيد، يك پارچه نرم يا سفيد رنگ يا دسمال كاغذي برداشته و محل مورد نظر را به دقت پاك كنيد.
از فشار دادن محكم و يا ماليدن (مالش دادن) لكه خودداري كنيد، زيرا ممكن است محصول، عميق تر وارد الياف فرش شود.
پاك كردن را از قسمت هاي خارجي لكه به سمت داخل ادامه دهيد تا از گسترش آن جلوگيري كنيد.
لكه را به آرامي پاك كنيد و مراقب باشيد كه پس از هر بار جذب مواد روي پارچه، از قسمت هاي تميز پارچه استفاده كنيد.
اگرچه هر دو مرحله 1 و 2 براي از بين بردن مقدار قابل توجهي واكس كفش از فرش بسيار مفيد است اما براي از بين بردن كامل لكه كافي نيست. براي اين كار ، بايد لكه را به كمك موادي تميز كنيد. اگر به دنبال اجتناب از به كارگيري شوينده هاي شيميايي فرش هستيد، مي توانيد از مواد طبيعي استفاده كنيد. همچنين مي توانيد جهت استفاده از خدمات قاليشويي دهكده المپيك روي اين لينك كليك كنيد.
3. مايع ظرفشويي استفاده از مايع ظرفشويي موثرترين و راحت ترين روش براي درمان لكه واكس كفش از فرش است. دقت كنيد از مايعي استفاده كنيد كه فاقد سفيدكننده باشد. همچنين از مايع ماشين ظرفشويي استفاده نكنيد.
1. 1 قاشق غذاخوري مايع ظرفشويي را با 2 فنجان آب گرم در يك ظرف يا يك بطري اسپري مخلوط كنيد.
2. مقدار كمي از محلول را روي ناحيه اي كه لكه ايجاد شده بريزيد.
3. سپس يك پارچه نرم و سفيد برداريد و به آرامي لكه را تميز كنيد.
4. در صورت لزوم روند را تكرار كنيد.
5. پس از اتمام مراحل و پاك شدن لكه، يك پارچه يا اسفنج مرطوب برداريد و محل را شستشو دهيد.
اين روش به تنهايي مي تواند براي از بين بردن لكه واكس كفش موثر باشد. اما اگر متوجه شديد كه بخشي از لكه هنوز باقي مانده است.
4. سركه سفيد يكي ديگر از روش هاي طبيعي براي مقابله با لكه واكس كفش از فرش استفاده از سركه سفيد است. سركه سفيد داراي خواص عالي و طبيعي ضد لك است. اين ماده طبيعي هم لكه را برطرف مي كند و هم آن را روشن مي كند. بنابراين يك گزينه عالي براي لكه هاي تيره مانند لاك كفش مشكي و قهوه اي مي باشد.
1. ¼ فنجان سركه سفيد را با ¼ فنجان آب گرم در يك بطري اسپري مخلوط كنيد.
2. مقدار كمي از محلول را روي ناحيه لكه بماليد.
3. اجازه دهيد 15 تا 30 دقيقه بماند.
4. يك پارچه يا حوله سفيد برداريد و لكه را تميز كنيد.
5. در صورت نياز روند را تكرار كنيد.
6. پس از پاك شدن لكه، به كمك يك دستمال يا اسفنج مرطوب، محل را كاملا آبكشي كنيد تا به مرور زمان خاك و ميكروب ها را جذب نكند و يا باعث تغيير رنگ فرش شما نشود.
اگر مي خواهيد محلول قوي تري تهيه كنيد، مي توانيد ¼ فنجان سركه سفيد، 1 قاشق غذاخوري مايع ظرفشويي و 2 فنجان آب گرم را تركيب كرده و فرآيند ذكر شده در بالا را تكرار كنيد. ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
صادرات 85 درصدي فرش توليد شده كشور از گمركات استان تهرانرئيس سازمان صمت استان تهران گفت: وجود واحدهاي تكميل و مرمت فرش و كارخانجات قاليشويي،پشم شويي و رنگرزي بهمراه پتانسيل هاي تجاري دربازار بزرگ فرش تهران و مركزيت درمعاملات زنجيره تامين فرش دستباف ازمزيت هاي استان تهران مي باشد. به گزارش شاتا، يداله صادقي گفت: صادرات 85 درصد فرش توليد شده كشور از گمركات استان صورت مي پذيرد و اين درحالي است كه بيش از 45 هزار بافنده درسطح استان اشتغال مستقيم دارند.
رئيس سازمان صمت استان تهران تصريح كرد: تعداد 194 جواز كارگاهي توليد و طراحي و مرمت فرش دستباف و 1791 گواهي نامه دوره آموزشي، تعداد 105 پروانه قاليشويي،15پروانه چله دواني وداركشي و1838 پروانه دررسته هاي فرش دستباف صادر شده است.
صادقي با اشاره به فعاليت رسته هاي فرش درقالب اتحاديه ها وتعاوني ها تاكيد كرد: دراستان تعداد 154تعاوني بالغ بر 14770 نفرتحت پوشش خود داشته كه ضمن تامين نيازهاي شغلي ازحقوق قانوني اين صنف نيز درمراجع مختلف دفاع مي نمايند.
وي افزود: درسال 1399 بالغ بر 157 هزارو600 متر مربع انواع فرش درتهران و شهرستان هاي استان اعم از ورامين، فيروزكوه ، ري و اسلامشهر، ملارد و بهارستان توليدشده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهرانبه مشكلات اين حوزه اشاره كرد و گفت : كمبود مواد اوليه و سرمايه ثابت و درگردش با نرخ مناسب و نبود فرهنگ مصرف فرش دستباف در مقايسه با فرش ماشيني و لزوم تبلغ فرشهاي دستباف با قيمت مناسب توسط رسانه ها و محدوديت شديد بودجه اي براي بيمه قاليافان از مشكلات عمده اين هنر- صنعت مي باشد.
ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ]
|
|
[قالب وبلاگ : سایت آریا] [Weblog Themes By : sitearia.ir] |