قاليشويي فارسي
خبرهاي مرتبطه با شستشوي فرش

اما و اگرهاي فعاليت صنفي ديجيتال

مشهد- ايرنا- ويروس همه‌گير كرونا با تاثير بر همه شئون زندگي اجتماعي، كسب و كارهاي خرد صنفي را هم تحت تاثير خود قرار داد بطوريكه مبادلات تجاري و معاملات سنتي را در حوزه گسترده‌اي از صنوف به صفر رساند و مردم را به فعاليت‌هاي صنفي ديجيتالي و خريد اينترنتي واداشت.

به خاطر شرايط بحراني ناشي از كرونا و تنگناهاي اقتصادي اين روزها "فعاليت ديجيتالي" در فضاي مجازي به خاطر كاركردهاي مناسب و موثرش، براي صاحبان كسب و كارها اهميت دوچندان يافته است.

تعطيلي اجباري با هدف كاهش تماس‌هاي فيزيكي مردم و پيشگيري از انتقال ويروس كرونا بطور عمده دامان صنوفي همچون نمايشگاه‌داران خودرو، فروشندگان موتورسيكلت و دوچرخه، مشاوران املاك، فروشندگان پوشاك و پارچه، لوازم خانگي، صوتي و تصويري را گرفته و كسب و كار آنها را به شدت دچار ركود خردكننده كرده است.

محل كسب بسياري از فعالان اين بخش، استيجاري است و درآمدشان براي تامين اجاره محل متكي بر معاملات روزانه است كه با تعطيلي اجباري‌ فعاليت‌ها، اين فعالان صنفي اندك بضاعت خود را براي تامين هزينه‌هاي بيمه‌، تسهيلات بانكي و پرداخت اجاره بها و ماليات از دست داده‌اند.

معاملاتي كه صفر شد

مدير امور توسعه اتاق اصناف مشهد درباره آسيب كسب و كارهاي صنفي به خبرنگار ايرنا گفت: تمامي فعالان زيرپوشش ۹۶ اتحاديه صنفي اين كلانشهر از بحران كرونا آسيب ديده‌اند و در اين ميان بيشترين فشار به حوزه فروش و تجارت وارد شده است.

حسين مشرفي افزود: با وجود همه آسيب‌هاي وارده، تداوم شرايط بحراني باعث شده ۴۹ اتحاديه صنفي و رسته مشاغل اقتصادي هنوز تا اطلاع ثانوي در تعطيلات اجباري باشند.

وي ادامه داد: اين وضعيت نيازمند چاره‌انديشي فوري و موثر مسوولان براي جبران خسارت‌هاي وارده و پيشگيري از تشديد و گسترش چالش‌هاي اقتصادي است.

رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران خودرو مشهد نيز گفت: صنوف زيرپوشش اين اتحاديه كه از ابتداي اسفند پارسال تعطيل بودند، از روز شنبه ۲۳ فروردين ماه جاري اجازه يافتند فعاليت كاري خود را از سر گيرند. 

حميدرضا حيدري افزود: يك ماه و نيم تعطيلي اجباري آن هم در دوره پركار پايان سال، ايام نوروز و آغاز سال جديد ضرر و زيان قابل توجه و غيرقابل جبران به اصناف وارد كرده است. قاليشويي در پيروزي

وي ادامه داد: اجاره مغازه‌ و هزينه‌هاي جاري كسب و كار براي صنف نمايشگاه‌دار خودرو رقم بالايي است كه با توجه به وضعيت استثنايي و غيرمعمول پيش‌آمده، امكاني براي تامين آنها متصور نيست. 

وي همچنين به تحولات قيمت در بازار اشاره و بيان كرد: در مدت تعطيلي اجباري نمايشگاه‌داران خودرو و توقف فعاليت بازار، قيمت خودروهاي ايراني در بازار مشهد تا ۵۰ ميليون ريال افزايش يافت اما قيمت خودروهاي خارجي چندان تغييري نداشت.

حيدري افزود: در صورتي كه ركود در بازار خودرو ادامه يابد، درخواست براي ابطال پروانه‌ كسب در ميان فعالان صنف نمايشگاه‌دار خودرو نيز افزايش خواهد يافت. 

رييس اتحاديه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد هم به خبرنگار ايرنا گفت: فروشندگان طلا، نقره، جواهر و كارگاه‌هاي توليد زيورآلات در اين شهر از ۲۵ اسفند پارسال تعطيل شدند و اين تعطيلي تا بيست و سومين روز فروردين ماه جاري ادامه داشت. 

محمدباقر معبودي‌نژاد افزود: با اينكه از ابتداي هفته جاري بخشي از صنوف همچون واحدهاي طلافروشي‌ اجازه بازگشايي يافتند، وضعيت ركود كار براي اين رسته صنفي چندان تغيير نكرده زيرا محل كسب ۸۰ درصد فروشندگان طلا، جواهر و نقره در مجتمع‌هاي تجاري و پاساژها مستقر است و بر اساس تصميم "ستاد ملي مديريت و مبارزه با بيماري كرونا" اين مجتمع‌ها بايد همچنان تعطيل باشند. 

وي ادامه داد: شرايط براي آن دسته از فروشندگان طلا، نقره و جواهر كه در حاشيه ‌خيابان‌هاي شهر بطور مستقل مغازه دارند نيز چندان مطلوب نيست زيرا ركود شديد بر  بازار طلا حاكم شده و تقريبا هيچ معامله‌اي انجام نمي‌شود.

وي گفت: در مدتي كه صنوف فروش طلا و نقره مجبور به تعطيلي بودند قيمت جهاني اونس طلا افزايش يافت و در نهايت منجر به گراني زيورآلات و مصنوعات طلا شد و ركود معاملات را در بازار تشديد كرد.

رييس اتحاديه صنف فروشندگان موتورسيكلت و دوچرخه مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: تعطيلي اجباري صنوف زيرپوشش اين اتحاديه از اواخر اسفند پارسال آغاز شد و در طول افزون بر يك ماه تداوم آن هيچگونه معامله‌اي انجام نشد.

حبيب‌الله زارع افزود: پيش از بحران كرونا فروشندگان دوچرخه و موتورسيكلت بطور معمول هرسال كالاهاي بسيار براي تجارت در ايام پايان سال و نوروز خريداري كرده بودند اما با آغاز بحران بيماري همه‌گير آن هم در بهترين زمان سال براي تجارت، اين اجناس روي دست فروشندگان باد كرده و نقدينگي ‌آنها هم به شدت كاهش يافته است.

رييس اتحاديه صنف فروشندگان فرش دستباف مشهد هم به خبرنگار ايرنا گفت: فروشندگان فرش جزو رسته‌هاي صنفي بودند كه وادار به تعطيلي شدند اما در جستجوي راه ديگري براي فروش برآمدند.

هادي مخملي افزود: فرش در زمره اقلام صادراتي است لذا فروشندگان اين بخش درصدد برآمدند از طريق معامله در فضاي مجازي ضرر ناشي از بحران كرونا را جبران كنند.

رييس اتحاديه صنف فروشندگان لوازم خانگي مشهد نيز گفت: در پي شيوع ويروس كرونا، پرهيز مردم از حضور در اجتماعات و كاهش ساعات فعاليت صنوف، فروش لوازم خانگي در اين شهر طي اسفند پارسال تاكنون نسبت مدت مشابه پارسال ۷۵ درصد كمتر شده است.

رضا رزقيان مقدم افزود: شركت‌هاي بزرگ توزيع كالاهاي خانگي در كشور از ۲۰ اسفند پارسال تعطيل كردند بنابراين در اين مدت هيچگونه كالاي جديد به دست فروشندگان در مشهد نرسيده است.

وي ادامه داد: از آنجا كه بحران كرونا ضربه بزرگي به بازار لوازم خانگي زده شايسته است دولت تدبيري اتخاذ كند تا مساعدت لازم براي تاخير در وصول اظهارنامه‌هاي مالياتي اصناف صورت گيرد زيرا صنوف با شرايط كنوني قادر به پرداخت ماليات نيستند.

شرايط ناشي از بحران بيماري كرونا براي تجارت در خصوص بسياري از فروشندگان ديگر از جمله صنوف صوتي و تصويري، فرش ماشيني، لوازم برقي و الكترونيكي، پوشاك و بطور كلي صنوفي كه از ديدگاه عموم غيرضروري به شمار مي‌روند ظرف دو ماه اخير بسيار وخيم بوده است.

اما و اگرهاي فعاليت‌هاي صنفي ديجيتالي

شرايط كرونايي براي صنوف، آنها را وادار به عرضه كالا در فضاي مجازي كرد اما براي بازارهايي با خطرپذيري زياد اقتصادي همچون طلا و خودرو، فعاليت ديجيتالي با اما و اگرهايي مواجه است.

رييس اتحاديه صنف نمايشگاه‌داران خودرو در مشهد به خبرنگار ايرنا گفت: مصرف كنندگان خودرو تخصص زياد در حوزه خودرو ندارند و انجام معامله خودرو در فضاي مجازي ريسك بسيار داشته و احتمال بروز خطا و تخلف در آن زياد است.

حيدري افزود: هم اينك كه بسياري از خودروها از طريق سايت‌هاي اينترنتي "ديوار" يا "شيپور" به فروش مي‌رسند، شكايات متعدد را از سوي مردم در پي دارند كه به اين اتحاديه مراجعه مي‌كنند و درخواست رسيدگي به اين تخلفات را دارند.

وي ادامه داد: هنوز ساز و كار قانوني فروش خودرو در سايت‌هاي اينترنتي متداول نشده و كساني كه تمايل دارند از طريق اينترنت خودرو بخرند بايد حتما از نظر يك كارشناس خودرو براي به حداقل رساندن تخلفات در تبادل اسناد و كيفيت و قيمت خودرو بهره گيرند.

وي گفت: نمايشگاه‌داران خودرو معاملات خود را در واحد صنفي انجام مي‌دهند و ورودي به اينترنت ندارند.

رييس اتحاديه صنف طلا، نقره و جواهر مشهد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: خريد و فروش طلا در اينترنت ريسك بسيار دارد و زيورآلات طلا و نقره‌اي كه در اينترنت به فروش مي‌رسد اغلب اقلام سرقتي يا داراي عيار پايين هستند.

معبودي‌نژاد افزود: در صورتي كه مشكلي در خريد اينترنتي طلا و جواهر بوجود آيد، هيچ نهادي براي رسيدگي به اين تخلف مسووليتي ندارد زيرا فروشندگان هيچ مجوزي براي عرضه در فضاي مجازي ندارند و به نظر مي‌رسد، هنوز ساز و كار لازم براي فروش اينترنتي برخي اقلام فراهم نشده است.

ادامه مطلب

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ ] [ ۱۱:۰۲:۱۰ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 8
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی