قاليشويي فارسي
خبرهاي مرتبطه با شستشوي فرش

روايت قالي‌بافي كه رج به رج آرزوهايش را مي‌بافد

 

قاليشويي امامت

 

گروه استان‌ها- زنان و مردان قالي‌باف گاهي با تاسيس يك كارگاه كوچك آموزش قالي‌بافي، سعي در گسترش اين هنر و صنعت دارند كه ربابه خوشهنجار يكي از اين كارآفرينان موفق سمناني است.

به گزارش خبرگزاري تسنيم از سمنان، يافتن شغلي مناسب براي كسب درآمد و امرار معاش همواره يكي از دغدغه‌هايي است كه اكثر افراد جامعه با آن مواجه مي شوند.

 

حال در ميان اين برخي افراد هستند كساني كه نه تنها دغدغه ايجاد شغلي براي خود هستند، بلكه از آن مهم‌تر تلاش مي‌كند با هنر، استعداد، توانمندي و پشتكارشان گرهي از مشكلات ديگر افراد نيز باز كنند، همچون بانوي پرتلاش و كارآفرين سمناني به نام "ربابه خوشهنجار" كه عهدش را با خدا بسته تا ياريش كند براي دستگيري از ديگر بانوان نيازمند به كار.

 

ربابه خوشهنجار حدود 30 سال است مشغول كار قالي بافي و گليم بافي است، او مي گويد: علاقه زيادي به اين هنر دارم و از همان ابتدا با توكل بر خدا و با اين اميد كه بتوانم هنرم را به ديگران آموزش دهم و به اين واسطه به آنها كمكي كرده باشم، قدم در اين راه گذاشتم.

 

او كه عهدش را با خدا اينگونه بسته است"هنرم بعد از مرگم هنرم باشد" مي گويد: خدا را شكر مي‌كنم كه تا امروز به بانوان بسيار زيادي اعم از نيازمند و بي نياز شامل بانوان خانه‌دار، زنان بدسرپرست، بي‌سرپرست و آنها كه به لحاظ مالي ضعيف هستم و به عبارتي نياز به يادگيري قالي‌بافي و گليم‌بافي داشته اند تا امرار معاش كنند و زندگي شان را بچرخانند، اين هنر را آموزش داده‌ام.

 

اين بانوي پرتلاش كارآفرين كه مجوز فني و حرفه‌اي دارد و با ارگان‌هاي مختلف همچون صنعت و معدن و بسيج و كميته امداد و بهزيستي و ميراث فرهنگي قرارداد دارد و مشغول همكاري با اين ارگان‌ها براي ارائه خدمات هر چه بهتر به بانوان علاقه‌مند به هنر قالي بافي در شهر و ديارش است، اظهار مي‌كند: تا كنون با آموزش‌هايي كه به بانوان داده‌ام توانسته‌ام بيش از 500 نفر را بيمه كنم.

 

خوشهنجار اضافه مي كند: بانوان و كارآموزانم پس از فراگيري قالي بافي و گليم‌بافي آزمون مي‌دهند، مدركشان را مي‌گيرند و تحت پوشش بيمه مشاغل خانگي قرار مي‌گيرند و با توجه به اينكه قالي بافي جزو مشاغل سخت محسوب مي شود، اكنون تعدادي از اين بيمه شدگان بازنشسته شده‌اند و همين كه به من تماس مي‌گيرند و مي‌گويند در هنگام نماز خواندن دعايت مي‌كنيم كه اين نان را بر سفره مان گذاشتي برايم كافي است.

 

وي خاطرنشان مي‌كند: سه كارگاه قالي بافي در حال حاضر دارم كه يكي از آنها به نام كارگاه عشايري روستايي در خيرآباد است و مسئولان استاني و شهرستاني اعم از بسيج، دهيار خيرآباد، فرماندار سمنان، صنعت و معدن، كار و رفاه اجتماعي از آن سركشي كرده‌اند و حمايت‌ها و كمك‌هايي را نيز داشته‌اند.

 

اين بانوي پرتلاش با همان لهجه شيرين سمناني مي‌گويد: بعضي از بانواني را كه دستشان تنگ است و قادر به تهيه لوازم و تجهيزات اوليه قالي بافي را ندارند، برايشن خودم دار قالي را آماده مي‌كنم، چله كشي مي‌كنم، با نخ و همه وسايل مورد نياز به آنها تحويل مي‌دهم، آنها بافت قالي را انجام مي‌دهم پس از اتمام كار هزينه بافت را به آنها مي‌دهم و بافته‌ها را تحويل مي‌گيرم.

 

خوشهنجار كه قلب مهربانش و شور دستگيري به ديگران را مي‌توان در كلامش يافت عنوان مي‌كند: بنده هدفم اين است كه بيشتر به بانوان سرپرست خانوار و بدسرپرست و يا آنهايي كه تحت نهادهاي حمايتي مثل كميته امداد و بهزيستي هستند، قالي‌بافي را آموزش دهم، آموزش به اين بانوان نيز به اين صورت است كه آنها رايگان آموزش مي‌بينند، شهريه شان را اين نهادها به من مي‌دهند.

 

وي از عضويتش از 35 سال قبل در بسيج مي‌گويد و اضافه مي‌كند: فعاليت در بسيج را دوست دارم و هدفم اين است كه خداوند متعال از من و كارم راضي باشد و هدفم از همان ابتدا صرفا كار كردن و كسب درآمد براي خودم نبوده است؛ دوست دارم هر جا هستم و هر كاري كه مي كنم به ديگران خدمتي كرده باشم.

 

اين بانوي پرتلاش و كارآفرين نمونه سمناني يك خواسته نيز از مسئولان استان و شهرستانش دارد و آن اين است كه جايي را به صورت متمركز در اختيارش قرار دهند.

 

او مي‌گويد: چندين سال است پيگير اين موضوع هستم و درخواستم را بارها با ارگان‌ها و سازمان‌هاي مختلف در ميان گذاشتم اما هنوز به نتيجه اي نرسيده‌ايم، اگر يك كارگاه داشته باشم كه بتوانم كارگاه خيرآباد و سمنان و يك كارگاه ديگرم را كه همگي كوچك هستند به صورت متمركز در يك جا مستقر كنم مسلم است كه مي توانم به بانوان بيشتري قالي بافي و گليم بافي را به بهترين وجه ممكن آموزش دهم و زمينه خودكفايي آنها را فراهم كنم.

 

وي از جمله افرادي بوده است كه كرونا نيز سبب تعطيلي كار و بارش نشده است و مي‌گويد: با وجود شيوع كرونا اما كارگاه‌هاي قالي بافي كه دارم را تعطيل نكردم.

 

اين بانوي پرتلاش و خستگي‌ناپذير كه امسال چهارمين سالي است كه به صورت پياپي تعاوني قالي بافي‌اش در استان برتر مي‌شود و حالا او يك بانوي كارآفرين نمونه است، از صحبت‌هايش مي‌توان اين برداشت را كرد كه براي كمك به افراد نيازمند نبايد حتما حمايت از نوع مالي باشد، ميت وان به آنها كاري را آموزش داد تا او براي هميشه بي نياز از كمك به ديگر افراد باشد و اين بانو در حقيقت به جاي ماهي دادن به ديگران ماهيگيري را آموزش داده است

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۲:۴۹ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی