قاليشويي فارسي
خبرهاي مرتبطه با شستشوي فرش

حال فرش دستباف ايران با تحريم‌هاي داخلي خوب نيستنساجي و پوشاك

شستشوي فرش دستباف

ارا نيكو

حال فرش دستباف ايران با تحريم‌هاي داخلي خوب نيست

مديرعامل اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي فرش دستباف كشور گفت: حال هنر صنعت فرش دستباف ايران با تحريم‌هاي داخلي به هيچ وجه خوب نيست.

 

عبداله بهرامي مديرعامل اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي فرش دستباف كشور و رئيس كميسيون فرش، صنايع دستي و گردشگري اتاق تعاون ايران يادداشتي نوشت و در اختيار خبرگزاري فارس قرار داد.

 

با تحريم‌هاي داخلي، حال هنر صنعت فرش دستباف ايران خوب نيست

 

توليد فرش دستباف در يكي دو دهه اخير حدود 6 ميليون متر مربع و صادرات آن بين 500 ميليون تا يك ميليارد دلار بود، حالا كه كشور درگير تحريم‌هاي ظالمانه دولت آمريكا است و بيشتر از هر زماني نياز به اشتغال‌زايي و ارز آوري دارد. متاسفانه به دليل تحريم‌هاي داخلي از جمله " تعهد ارزي بانك مركزي " و عدم حمايت از قاليبافان ، توليدكنندگان و صادركنندگان متاسفانه توليد فرش دستباف كشور به يك سوم و صادرات آن به 50 ميليون دلار كاهش پيدا كرده است.

 

اين در حالي است كه اين روز ها زمزمه حمايت از بورسي‌ها شنيده مي‌شود كه دولت مي‌خواهد براي زيان ديده‌هاي بورسي خدمات و حمايت‌هاي جبراني را مصوب كند و همه مي‌دانند كه فرش دستباف كشور در حال اهتزاز است و هيچ كس به فكر جبران اين همه خسارت كه به بدنه توليد و صادرات فرش دستباف در اين چند ساله رسيده است نيست، آيا واقعاً اين اجحاف نيست كه براي تنها صنعت بومي سازي كشور ( فرش دستباف ) هيچ حمايت و اقدامي انجام نگيرد و براي بورسي‌ها و خودرو سازها آستين حمايت را بالا زده‌اند ، دولت انقلابي و مردمي بايد بداند كه هنر صنعت فرش دستباف تنها صنعت بومي سازي كشور است كه همه مولفه‌هاي اقتصاد مقاومتي را داشته و همواره باعث افتخار و اعتلاي پرچم هنري ، فرهنگي ايران اسلامي بوده و خواهد بود، دولت قبل تمام اهتمام خود را با اختصاص هزاران ميليارد تومان براي حمايت از صنعت خودرو سازي گذاشت و گويا اين دولت هم مي‌خواهد صنعت خودرو و بورس را نورچشمي كند و به بزرگترين و فاخرترين كالاي ايراني " فرش دستباف " بي توجهي نمايد .

پخش لوازم پرده

اشتغال ، ارز آوري ، امنيت اجتماعي و افتخار ايراني بودن با فرش دستباف است و لاغير پس تا رمقي هست، عزمتان را براي حفاظت از اين هنر مردمي به كار گيريد.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۱۴:۲۰ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]

طرح‌ها و نقوش قالي‌هاي قاجار

 

قاليشويي پيروزي

دنياي اقتصاد

در مورد قالي‌هاي دورة قاجار مي‌توان چنين درنظر گرفت كه اندازه‌ها، نقش‌ها و نقشمايه‌هاي بسياري از قالي‌ها اقتباسي از دورة صفوي بوده است. به‌خصوص ترنج مركزي، لچك ترنج، طرح شبكه‌اي كه با نقش اسليمي و شاه عباسي در سرتاسر اين دوران بافته مي‌شده است. در واقع طرح‌هاي مربوط به فرش‌هاي ظريف، كه در اواخر قرن ۱۹م و اوايل قرن ۲۰ م بافته شده، يادآور دوران كلاسيك است.

طرح‌ها و نقوش قالي‌هاي قاجار

اين بافته‌ها معمولا به شيوة خاص سفارش داده مي‌شدند و شايد نشان‌دهندة بقاياي توليد كارگاهي محلي در دورة قبل از قاجار هستند. در مقابل آنها فرش‌هايي با طرح كلاسيك روز وجود دارند كه استادانه از بافته‌‌‌هاي قديمي‌تر يا از تصاوير كتاب‌‌‌هاي فرش و كاتالوگ‌هاي فروش و موزه‌ها الگوبرداري شده‌اند تا بتوان آنها را به عنوان فرش عتيقه قلمداد و تقاضاي خاصي را در بازار برآورد كرد.

 

قابل‌توجه است كه اين فرش‌ها اغلب با مواد شيميايي شسته مي‌شدند يا به روش‌هاي ديگر بر روي آنها كار مي‌شد تا فرش كهنه به نظر برسد. در طرح و نقش قالي‌هاي قاجار عمدتا شيوه‌ها و سنت‌هاي دورة صفوي به كار برده شده و توجه خاصي به آنها مي‌شد. با وجود اين، برخي تفاوت‌ها و تغييرات به وجود آمده در زمينة طرح‌ها و نقوش قالي‌هاي قاجار از پيكرة نقوش سنتي شناخته شده دور نيست. در بخشي از تغييرات كه عمدتا در نقوش قالي‌ها تحت‌تاثير فرهنگ و هنر غربي شكل گرفته است به نظر مي‌آيد طراحان كمال سعي خود را براي بومي‌سازي و سازگارمند‌سازي نقوش جديد با سنت‌هاي قالي‌هاي ايراني به كار گرفته‌اند. طرح قالي‌هاي قاجاري نيز عمدتا با تابعيت از سنت‌هاي دورة صفوي و با تناسبات بسيار نزديك به آنها شناخت مي‌شوند. عمده طرح‌هاي به كار رفته در قالي‌هاي اين دوره را مي‌توان چنين معرفي كرد: لچك ترنج، واگيره‌اي، افشان، باغي، قابي يا بندي، محرمات، محرابي، خشتي، تلفيقي و تصويري. قابل‌توجه است كه طرح محرمات با وجود آنكه در نگاره‌هاي دورة صفوي به كرات روي پارچه‌ها يا جل اسب‌ها ديده مي‌شود، هيچ‌گاه به عنوان طرح قالي ترسيم نشده است. طرح محرمات به‌رغم چنين ديرينه‌اي در نگارگري‌هاي ايراني صرفا در دورة قاجار براي طرح قالي مورد استقبال قرار گرفته است. همچنين طرح خشتي را نيز بايد از جمله طرح‌هاي ويژة قاجار برشمرد. در واقع پيش از دورة قاجار، قالي با طرح خشتي مرسوم اين دوره شناسايي نشده است. به نظر مي‌آيد اساس طرح خشتي از تقسيم‌بندي‌هاي هندسي طرح باغي دريافت شده باشد. قالي‌هاي تصويري نيز به واسطة تاثير و نفوذ شيوه‌هاي هنري غربي و عكاسي در دورة سلطنت ناصرالدين شاه از موضوعات قالي‌هاي آن دوره محسوب شدند. اين قالي‌ها شامل تصاوير شاهان، بزرگان و مشاهير، موضوعات ادبي، نقوش باستاني، منظره، بزم و... بوده است. تصوير پادشاهان كه از دورة باستان در فرهنگ و جامعة ايراني از اهميت و جايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده بر قالي‌هاي دوره قاجار نيز به منظور ابراز قدرت و شكوه و جلال آنان بازنمايي شده است.

 

در نقاشي‌هاي دورة قاجار در قرن سيزدهم ه.ق نقش‌هاي كوچك تكراري چون هراتي و ميناخاني در مجموعه نقوش قالي بيشتر ديده مي‌شوند؛ حتي نقش بته جقة تكراري كه در منسوجات و فرش دورة قاجار عموميت يافتند. توصيف‌هايي نيز از منازل متمولين و صاحب‌منصبان قاجاري در قرن سيزدهم ه.ق حكايت از استقبال از قالي‌هاي طرح هرات دارد. اگرچه بسيار حيرت‌آور است كه هيچگونه نقشي كه منتسب به قالي‌هاي هرات است در نقاشي‌هاي آن دوره ديده نمي‌شود. نقش گل سرخ را در فرهنگ جوامع غربي مانند نقش نيلوفر در شرق مي‌دانند. شكل پيمانه مانند گل سرخ با مفهوم حيات و زندگي و دربردارندة نمادي از بهشت نيز هست. حتي بيشتر گل‌هاي سرخ به صورت تمثيلي با مفاهيم عدد هفت پيوند دارند و با هفت گلبرگ ترسيم مي‌شوند. فرنگي‌سازي و نقوش گل فرنگ در متن و حواشي قالي‌ها از دورة قاجار پديدار مي‌شود. به نحوي كه نقشماية گل فرنگ به گل گوبلن گفته مي‌شود. همچنين به نگاره‌هايي كه از راه بافته‌هاي اروپا به ايران رسيده است. به گل سرخي كه به جاي تهية طرح انتزاعي از آن، آن را هرچه نزديك‌تر به طبيعت نقش كرده باشند نيز گل فرنگ مي‌گويند. اين توصيف دربردارندة منشأ و منبعي غربي براي گل فرنگ مانند نام آن است. در حالي كه سيروس پرهام اعتقاد دارد اصل اين نقوش برگرفته از گل سرخ محمدي است، كه گل بومي سرزمين ايران است، و حتي نقش آن از دورة صفوي در هنرهاي ايران كاربرد يافته است به نظر بسياري از پژوهشگران، رواج نقش گل‌هاي فرنگي بر قالي‌هاي قاجار تحت‌تاثير فرهنگ طبيعت‌گراي غرب صورت پذيرفته است اما طراحان ايراني آن را به‌گونه‌اي بومي‌سازي كرده‌اند كه در همراهي با نقوش سنتي ايراني وجه هماهنگ متناسبي يافته است، به طوري كه برخي در زمينه منشأ ايراني گل‌هاي فرنگي در قالي‌‌‌هاي ايراني نظراتي ارائه كرده‌اند.

 

از مقاله‌اي به قلم عليرضا خواجه احمد عطاري، استاديار گروه صنايع دستي، دانشكده صنايع دستي، دانشگاه هنر اصفهان

باغ تالار جاجرود


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۵۴:۱۹ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
گذري در حجره‌هاي فرش‌فروشي بازار كاشان/ نقش‌هايي كه رج به رج در دل قالي جان مي‌گيرند
 
 
فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ در اين گزارش از ريشه و سرگذشت فرش كاشان گفتيم و به سراغ رئيس يكي از قديمي‌هاي بازار فرش رفتيم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو نشستيم‌.
 
گذري در حجره‌هاي فرش‌فروشي بازار كاشان/ نقش‌هايي كه رج به رج در دل قالي جان مي‌گيرند
خبرگزاري فارس اصفهان، فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ اگر به كاشان مسافرت كرده باشيد يقينا بازار و تيمچه امين‌الدوله را ديده‌ايد كه از زمان قاجار تا به امروز مركز فروش فرش‌هاي دستباف بوده است.
 
 
 
معماري بي‌نظير و حجره‌هاي فرش‌فروشي آن و كاروانسراهاي متعدد در گوشه گوشه بازار كاشان، حكايت از اصالت يك هنر دارد و آن هم هنر فرش‌بافي در شهر گل و گلاب كاشان است.
 
 
 
فراز و فرودهاي تاريخ قالي‌بافي در كاشان
 
فرش كاشان در دوره‌هاي مختلف با فراز و فرودهاي فراواني روبرو بوده است، بعد از اين اتفاقات و آسيب­‌ها، با تلاش قديمي‌ها دوباره قاليبافي در كاشان رونق مي‌گيرد و از طرف ديگر به علت به كار افتادن واحدهاي نساجي ماشيني تعدادي از بافندگان منسوجات اين شهر را وادار به روي آوردن به قالي‌بافي كرد.
 
به تبع رشد هنر فرش­‌بافي، فعاليت‌هاي ديگري در اين حوزه مانند رنگرزي، چله‌كشي، رفوگري، حلاجي، ريسندگي و نقشه‌كشي هم رواج پيدا كرد.بازار كاشان تبديل به مركز توليد فرش شد و در معروف­‌ترين تيمچه آن يعني تيمچه امين­‌الدوله، نقاش‌ها و توليدكننده‌هاي زيادي مشغول به كار بودند.
 
 
 
چله‌كشي فرش جزو مراحل اوليه شروع كار بافنده است، در كاشان چله­‌كشي با نخ پنبه‌اي انجام مي‌شود، البته در چله‌كشي فرش‌هاي قديمي‌تر، ابريشم به كار برده مي‌شد.بدنه فرش با پشم بافته مي‌شود، گاهي نيز ابريشم با پشم مخلوط مي‌شود تا نقشه فرش جلوه بيشتري پيدا كند.
 
بافت نهايي فرش كاشان منسجم و محكم و در عين حال نرم است، رنگرزي در كاشان معمولاً با رنگ­‌زاهاي گياهي انجام مي‌شود كه تركيب رنگ منحصر به فردي را به فرش مي‌دهد، البته در فرش‌هاي جديدتر از رنگزاهاي شيميايي استفاده مي‌شود كه آن جذابيت رنگ‌هاي طبيعي را به دست نمي‌دهد.
 
ارتفاع «خاب» يا همان «بلندي پرز قالي» در قالي كاشان متوسط است، بافت آن بسيار ظريف و ريز بوده و به همين علت نقوش آن جلوه بهتري دارد.
 
 
 
به سراغ اصفهانيان رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان و از قديمي‌هاي بازار فرش مي‌رويم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو مي‌نشينم.
 
«ريشه» فرش كاشان
 
وي درباره قدمت فرش‌بافي مي‌گويد: قدمت فرش كاشان به صفويان و زمان حمله مغول هم مي‌رسد، فرشي در موزه آلبرت لندن است كه ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت كاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخير توليد فرش كاشان در طايفه‌هاي مختلف رونق گرفت.
 
اصفهانيان اضافه مي‌كند: براي مثال طايفه فرشچي‌­ها، اصفهانيان‌­ها، عطايي‌­ها، طباطبايي‌­ها و بروجردي­‌ها بودند كه امروزه از اين طايفه ديگر هيچ كس در كار توليد فرش نيست و آن برند­هاي فرش كاشاني رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانيان آخرين بازمانده هستم كه كار توليد فرش دستباف را انجام مي‌دهم.
 
 
 
نقش‌هايي كه رج به رج در دل فرش جان مي‌گيرند
 
رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان درباره نقشه‌كشي مي‌پرسم و مي‌خواهم درباره نقشه و طرحي كه استفاده مي‌كند، برايم تعريف كند، مي‌گويد: بعضي از نقشه‌هايي كه استفاده مي­‌كنم بالاي ۱۰۰ سال قدمت داشته و ديگر كسي در بازار آن را ندارد، بيشتر فرش‌هايي كه توليد مي‌­كنم انحصاري براي خودم است و رنگ آميزي اين طرح‌ها را هم من خودم انجام مي­‌دهم، چون شخص نقاش هيچ تصوري از نقشه ۱۰۰ سال پيش و سبك رنگ‌آميزي آن در ذهنش ندارد و تمامي نقطه‌گذاري‌ها و رنگ آميزي‌ها را خودم انتخاب مي­‌كنم، ولي طرح اصلي آن قديمي است و امروزه كپي آن طرح را مي‌بافند.
 
اسم نقطه‌گذاري براي من كه اهل كاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال مي‌كنم نقطه‌گذاري چيست و او هم اينطور مي‌گويد: در رنگ‌آميزي نقشه روي كاغذ، نقاطي كه دور طرح و گل­‌ها گذاشته مي­‌شود، اين رنگ‌­ها را من انتخاب مي­‌كنم و يك سبك مشخص براي خودم دارم.
 
 
 
اصفهانيان معتقد است طرح­‌هاي جديدي كه در فرش دستباف كاشان ديده مي‌شود اصيل نيست‌.
 
بحثمان داغ مي‌شود و از اصفهانيان درباره طرح و نقشه‌­هاي مختلف فرش كاشان مي‌پرسم، مي‌گويد: نقطه لچك ترنج، افشان شاه عباسي، بته جقه، گلداني، افشان ترنج دار، حاج غلامي و حاج خانمي است.
 
از طرح «حاج غلامي» تا «حاج خانمي» در فرش كاشان
 
باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمي را بر زبان مي‌آورد برايم جالب مي‌شود كه درباره‌اش سوال كنم، توضيح مي‌دهد: طرح حاج خانمي تشكيل شده از طرح گل­‌هاي اشرفي است كه به صورت شماره‌اي كنار هم قرار مي‌­گيرند.
 
اصفهانيان ويژگي‌هاي منحصر به فرد فرش كاشان را بيان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: در منطقه مركزي ايران كه كاشان هم جزو آن به حساب مي­‌رود، از گره فارسي‌باف استفاده مي‌­شود اما در مناطق شمال شرقي از گره تركي‌باف استفاده مي‌­شود، گره فارسي‌باف فرش كاشان هم تفاوت‌هايي دارد.
 
رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان اضافه مي‌كند: اگر شما پشت فرش‌هاي كاشان را نگاه كنيد، كاملا حالت مربع­‌هاي يك در يك را دارد و منظم است، اين به خاطر انتخاب دقيق تار و پودي است كه توليدكننده‌هاي كاشاني انجام مي‌­دهند، جنس فرش­‌هاي كاشان اكثرا از پشم و كرك است؛ پشم خوب دوام بهتري دارد، ولي كرك زيبايي و جلاي بهتري به فرش مي­‌دهد.
 
 
 
وي درباره رنگرزي طبيعي و مصنوعي مي‌گويد: رنگرزي كه من براي فرش‌ها انجام مي‌دهم طبيعي است و خودم به جريان رنگرزي نظارت مي­‌كنم و بعد از رنگ شدن، نخ­‌ها را مي‌­بريم قهرود و در يك چشمه‌اي به اسم شاه چشمه مي­‌شوريم، آب چشمه اكسيژن بيشتري دارد و كيفيت رنگ را تغيير مي­‌دهد.
 
 
رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان در توضيح اين سوال كه بافت فرش با رنگ طبيعي چه فرقي مي‌كند، گفت: فرش با رنگ طبيعي جلاي بهتري دارد و هرچه پا بخورد در عين اينكه كهنه شده، به مرور قشنگ‌تر مي­‌شود، مثلا رنگ سرمه‌اي مصنوعي به مرور بور مي‌شود و زيبايي‌اش را از دست مي­‌دهد اما رنگ طبيعي اين‌طور نيست.

ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۳۰ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۵۲:۱۹ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]

گذري در حجره‌هاي فرش‌فروشي بازار كاشان/ نقش‌هايي كه رج به رج در دل قالي جان مي‌گيرند

 

قاليشويي حكيميه

 

فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ در اين گزارش از ريشه و سرگذشت فرش كاشان گفتيم و به سراغ رئيس يكي از قديمي‌هاي بازار فرش رفتيم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو نشستيم‌.

 

 

خبرگزاري فارس اصفهان، فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ اگر به كاشان مسافرت كرده باشيد يقينا بازار و تيمچه امين‌الدوله را ديده‌ايد كه از زمان قاجار تا به امروز مركز فروش فرش‌هاي دستباف بوده است.

 

 

 

معماري بي‌نظير و حجره‌هاي فرش‌فروشي آن و كاروانسراهاي متعدد در گوشه گوشه بازار كاشان، حكايت از اصالت يك هنر دارد و آن هم هنر فرش‌بافي در شهر گل و گلاب كاشان است.

 

 

 

فراز و فرودهاي تاريخ قالي‌بافي در كاشان

 

فرش كاشان در دوره‌هاي مختلف با فراز و فرودهاي فراواني روبرو بوده است، بعد از اين اتفاقات و آسيب­‌ها، با تلاش قديمي‌ها دوباره قاليبافي در كاشان رونق مي‌گيرد و از طرف ديگر به علت به كار افتادن واحدهاي نساجي ماشيني تعدادي از بافندگان منسوجات اين شهر را وادار به روي آوردن به قالي‌بافي كرد.

 

به تبع رشد هنر فرش­‌بافي، فعاليت‌هاي ديگري در اين حوزه مانند رنگرزي، چله‌كشي، رفوگري، حلاجي، ريسندگي و نقشه‌كشي هم رواج پيدا كرد.بازار كاشان تبديل به مركز توليد فرش شد و در معروف­‌ترين تيمچه آن يعني تيمچه امين­‌الدوله، نقاش‌ها و توليدكننده‌هاي زيادي مشغول به كار بودند.

 

 

 

چله‌كشي فرش جزو مراحل اوليه شروع كار بافنده است، در كاشان چله­‌كشي با نخ پنبه‌اي انجام مي‌شود، البته در چله‌كشي فرش‌هاي قديمي‌تر، ابريشم به كار برده مي‌شد.بدنه فرش با پشم بافته مي‌شود، گاهي نيز ابريشم با پشم مخلوط مي‌شود تا نقشه فرش جلوه بيشتري پيدا كند.

 

بافت نهايي فرش كاشان منسجم و محكم و در عين حال نرم است، رنگرزي در كاشان معمولاً با رنگ­‌زاهاي گياهي انجام مي‌شود كه تركيب رنگ منحصر به فردي را به فرش مي‌دهد، البته در فرش‌هاي جديدتر از رنگزاهاي شيميايي استفاده مي‌شود كه آن جذابيت رنگ‌هاي طبيعي را به دست نمي‌دهد.

 

ارتفاع «خاب» يا همان «بلندي پرز قالي» در قالي كاشان متوسط است، بافت آن بسيار ظريف و ريز بوده و به همين علت نقوش آن جلوه بهتري دارد.

 

 

 

به سراغ اصفهانيان رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان و از قديمي‌هاي بازار فرش مي‌رويم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو مي‌نشينم.

 

«ريشه» فرش كاشان

 

وي درباره قدمت فرش‌بافي مي‌گويد: قدمت فرش كاشان به صفويان و زمان حمله مغول هم مي‌رسد، فرشي در موزه آلبرت لندن است كه ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت كاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخير توليد فرش كاشان در طايفه‌هاي مختلف رونق گرفت.

 

اصفهانيان اضافه مي‌كند: براي مثال طايفه فرشچي‌­ها، اصفهانيان‌­ها، عطايي‌­ها، طباطبايي‌­ها و بروجردي­‌ها بودند كه امروزه از اين طايفه ديگر هيچ كس در كار توليد فرش نيست و آن برند­هاي فرش كاشاني رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانيان آخرين بازمانده هستم كه كار توليد فرش دستباف را انجام مي‌دهم.

 

 

 

نقش‌هايي كه رج به رج در دل فرش جان مي‌گيرند

 

رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان درباره نقشه‌كشي مي‌پرسم و مي‌خواهم درباره نقشه و طرحي كه استفاده مي‌كند، برايم تعريف كند، مي‌گويد: بعضي از نقشه‌هايي كه استفاده مي­‌كنم بالاي ۱۰۰ سال قدمت داشته و ديگر كسي در بازار آن را ندارد، بيشتر فرش‌هايي كه توليد مي‌­كنم انحصاري براي خودم است و رنگ آميزي اين طرح‌ها را هم من خودم انجام مي­‌دهم، چون شخص نقاش هيچ تصوري از نقشه ۱۰۰ سال پيش و سبك رنگ‌آميزي آن در ذهنش ندارد و تمامي نقطه‌گذاري‌ها و رنگ آميزي‌ها را خودم انتخاب مي­‌كنم، ولي طرح اصلي آن قديمي است و امروزه كپي آن طرح را مي‌بافند.

 

اسم نقطه‌گذاري براي من كه اهل كاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال مي‌كنم نقطه‌گذاري چيست و او هم اينطور مي‌گويد: در رنگ‌آميزي نقشه روي كاغذ، نقاطي كه دور طرح و گل­‌ها گذاشته مي­‌شود، اين رنگ‌­ها را من انتخاب مي­‌كنم و يك سبك مشخص براي خودم دارم.

 

 

 

اصفهانيان معتقد است طرح­‌هاي جديدي كه در فرش دستباف كاشان ديده مي‌شود اصيل نيست‌.

 

بحثمان داغ مي‌شود و از اصفهانيان درباره طرح و نقشه‌­هاي مختلف فرش كاشان مي‌پرسم، مي‌گويد: نقطه لچك ترنج، افشان شاه عباسي، بته جقه، گلداني، افشان ترنج دار، حاج غلامي و حاج خانمي است.

 

از طرح «حاج غلامي» تا «حاج خانمي» در فرش كاشان

 

باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمي را بر زبان مي‌آورد برايم جالب مي‌شود كه درباره‌اش سوال كنم، توضيح مي‌دهد: طرح حاج خانمي تشكيل شده از طرح گل­‌هاي اشرفي است كه به صورت شماره‌اي كنار هم قرار مي‌­گيرند.

 

اصفهانيان ويژگي‌هاي منحصر به فرد فرش كاشان را بيان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: در منطقه مركزي ايران كه كاشان هم جزو آن به حساب مي­‌رود، از گره فارسي‌باف استفاده مي‌­شود اما در مناطق شمال شرقي از گره تركي‌باف استفاده مي‌­شود، گره فارسي‌باف فرش كاشان هم تفاوت‌هايي دارد.

 

رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان اضافه مي‌كند: اگر شما پشت فرش‌هاي كاشان را نگاه كنيد، كاملا حالت مربع­‌هاي يك در يك را دارد و منظم است، اين به خاطر انتخاب دقيق تار و پودي است كه توليدكننده‌هاي كاشاني انجام مي‌­دهند، جنس فرش­‌هاي كاشان اكثرا از پشم و كرك است؛ پشم خوب دوام بهتري دارد، ولي كرك زيبايي و جلاي بهتري به فرش مي­‌دهد.

 

 

 

وي درباره رنگرزي طبيعي و مصنوعي مي‌گويد: رنگرزي كه من براي فرش‌ها انجام مي‌دهم طبيعي است و خودم به جريان رنگرزي نظارت مي­‌كنم و بعد از رنگ شدن، نخ­‌ها را مي‌­بريم قهرود و در يك چشمه‌اي به اسم شاه چشمه مي­‌شوريم، آب چشمه اكسيژن بيشتري دارد و كيفيت رنگ را تغيير مي­‌دهد.

 

شيشه بري شهرك غرب

رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان در توضيح اين سوال كه بافت فرش با رنگ طبيعي چه فرقي مي‌كند، گفت: فرش با رنگ طبيعي جلاي بهتري دارد و هرچه پا بخورد در عين اينكه كهنه شده، به مرور قشنگ‌تر مي­‌شود، مثلا رنگ سرمه‌اي مصنوعي به مرور بور مي‌شود و زيبايي‌اش را از دست مي­‌دهد اما رنگ طبيعي اين‌طور نيست.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۴:۵۹ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]

گذري در حجره‌هاي فرش‌فروشي بازار كاشان/ نقش‌هايي كه رج به رج در دل قالي جان مي‌گيرند

 

قاليشويي حكيميه

 

فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ در اين گزارش از ريشه و سرگذشت فرش كاشان گفتيم و به سراغ رئيس يكي از قديمي‌هاي بازار فرش رفتيم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو نشستيم‌.

 

 

خبرگزاري فارس اصفهان، فرش دستباف كاشان از چند صد سال پيش تا امروز از ارزشمندترين سرمايه‌هاي فرهنگي و هنري اين شهر محسوب مي‌شود؛ اگر به كاشان مسافرت كرده باشيد يقينا بازار و تيمچه امين‌الدوله را ديده‌ايد كه از زمان قاجار تا به امروز مركز فروش فرش‌هاي دستباف بوده است.

 

 

 

معماري بي‌نظير و حجره‌هاي فرش‌فروشي آن و كاروانسراهاي متعدد در گوشه گوشه بازار كاشان، حكايت از اصالت يك هنر دارد و آن هم هنر فرش‌بافي در شهر گل و گلاب كاشان است.

 

 

 

فراز و فرودهاي تاريخ قالي‌بافي در كاشان

 

فرش كاشان در دوره‌هاي مختلف با فراز و فرودهاي فراواني روبرو بوده است، بعد از اين اتفاقات و آسيب­‌ها، با تلاش قديمي‌ها دوباره قاليبافي در كاشان رونق مي‌گيرد و از طرف ديگر به علت به كار افتادن واحدهاي نساجي ماشيني تعدادي از بافندگان منسوجات اين شهر را وادار به روي آوردن به قالي‌بافي كرد.

 

به تبع رشد هنر فرش­‌بافي، فعاليت‌هاي ديگري در اين حوزه مانند رنگرزي، چله‌كشي، رفوگري، حلاجي، ريسندگي و نقشه‌كشي هم رواج پيدا كرد.بازار كاشان تبديل به مركز توليد فرش شد و در معروف­‌ترين تيمچه آن يعني تيمچه امين­‌الدوله، نقاش‌ها و توليدكننده‌هاي زيادي مشغول به كار بودند.

 

 

 

چله‌كشي فرش جزو مراحل اوليه شروع كار بافنده است، در كاشان چله­‌كشي با نخ پنبه‌اي انجام مي‌شود، البته در چله‌كشي فرش‌هاي قديمي‌تر، ابريشم به كار برده مي‌شد.بدنه فرش با پشم بافته مي‌شود، گاهي نيز ابريشم با پشم مخلوط مي‌شود تا نقشه فرش جلوه بيشتري پيدا كند.

 

بافت نهايي فرش كاشان منسجم و محكم و در عين حال نرم است، رنگرزي در كاشان معمولاً با رنگ­‌زاهاي گياهي انجام مي‌شود كه تركيب رنگ منحصر به فردي را به فرش مي‌دهد، البته در فرش‌هاي جديدتر از رنگزاهاي شيميايي استفاده مي‌شود كه آن جذابيت رنگ‌هاي طبيعي را به دست نمي‌دهد.

 

ارتفاع «خاب» يا همان «بلندي پرز قالي» در قالي كاشان متوسط است، بافت آن بسيار ظريف و ريز بوده و به همين علت نقوش آن جلوه بهتري دارد.

 

 

 

به سراغ اصفهانيان رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان و از قديمي‌هاي بازار فرش مي‌رويم و درباره چند و چون اين هنر اصيل با او به گفت‌و‌گو مي‌نشينم.

 

«ريشه» فرش كاشان

 

وي درباره قدمت فرش‌بافي مي‌گويد: قدمت فرش كاشان به صفويان و زمان حمله مغول هم مي‌رسد، فرشي در موزه آلبرت لندن است كه ۵۰۰ سال قدمت دارد و بافت كاشان است اما در ۷۰-۸۰ سال اخير توليد فرش كاشان در طايفه‌هاي مختلف رونق گرفت.

 

اصفهانيان اضافه مي‌كند: براي مثال طايفه فرشچي‌­ها، اصفهانيان‌­ها، عطايي‌­ها، طباطبايي‌­ها و بروجردي­‌ها بودند كه امروزه از اين طايفه ديگر هيچ كس در كار توليد فرش نيست و آن برند­هاي فرش كاشاني رو به زوال رفت، بنده در خانواده اصفهانيان آخرين بازمانده هستم كه كار توليد فرش دستباف را انجام مي‌دهم.

 

 

 

نقش‌هايي كه رج به رج در دل فرش جان مي‌گيرند

 

رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان درباره نقشه‌كشي مي‌پرسم و مي‌خواهم درباره نقشه و طرحي كه استفاده مي‌كند، برايم تعريف كند، مي‌گويد: بعضي از نقشه‌هايي كه استفاده مي­‌كنم بالاي ۱۰۰ سال قدمت داشته و ديگر كسي در بازار آن را ندارد، بيشتر فرش‌هايي كه توليد مي‌­كنم انحصاري براي خودم است و رنگ آميزي اين طرح‌ها را هم من خودم انجام مي­‌دهم، چون شخص نقاش هيچ تصوري از نقشه ۱۰۰ سال پيش و سبك رنگ‌آميزي آن در ذهنش ندارد و تمامي نقطه‌گذاري‌ها و رنگ آميزي‌ها را خودم انتخاب مي­‌كنم، ولي طرح اصلي آن قديمي است و امروزه كپي آن طرح را مي‌بافند.

 

اسم نقطه‌گذاري براي من كه اهل كاشانم جالب آمد، بلافاصله سوال مي‌كنم نقطه‌گذاري چيست و او هم اينطور مي‌گويد: در رنگ‌آميزي نقشه روي كاغذ، نقاطي كه دور طرح و گل­‌ها گذاشته مي­‌شود، اين رنگ‌­ها را من انتخاب مي­‌كنم و يك سبك مشخص براي خودم دارم.

 

 

 

اصفهانيان معتقد است طرح­‌هاي جديدي كه در فرش دستباف كاشان ديده مي‌شود اصيل نيست‌.

 

بحثمان داغ مي‌شود و از اصفهانيان درباره طرح و نقشه‌­هاي مختلف فرش كاشان مي‌پرسم، مي‌گويد: نقطه لچك ترنج، افشان شاه عباسي، بته جقه، گلداني، افشان ترنج دار، حاج غلامي و حاج خانمي است.

 

از طرح «حاج غلامي» تا «حاج خانمي» در فرش كاشان

 

باز دوباره تا اسم طرح حاج خانمي را بر زبان مي‌آورد برايم جالب مي‌شود كه درباره‌اش سوال كنم، توضيح مي‌دهد: طرح حاج خانمي تشكيل شده از طرح گل­‌هاي اشرفي است كه به صورت شماره‌اي كنار هم قرار مي‌­گيرند.

 

اصفهانيان ويژگي‌هاي منحصر به فرد فرش كاشان را بيان مي‌كند و ادامه مي‌دهد: در منطقه مركزي ايران كه كاشان هم جزو آن به حساب مي­‌رود، از گره فارسي‌باف استفاده مي‌­شود اما در مناطق شمال شرقي از گره تركي‌باف استفاده مي‌­شود، گره فارسي‌باف فرش كاشان هم تفاوت‌هايي دارد.

 

رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان اضافه مي‌كند: اگر شما پشت فرش‌هاي كاشان را نگاه كنيد، كاملا حالت مربع­‌هاي يك در يك را دارد و منظم است، اين به خاطر انتخاب دقيق تار و پودي است كه توليدكننده‌هاي كاشاني انجام مي‌­دهند، جنس فرش­‌هاي كاشان اكثرا از پشم و كرك است؛ پشم خوب دوام بهتري دارد، ولي كرك زيبايي و جلاي بهتري به فرش مي­‌دهد.

 

 

 

وي درباره رنگرزي طبيعي و مصنوعي مي‌گويد: رنگرزي كه من براي فرش‌ها انجام مي‌دهم طبيعي است و خودم به جريان رنگرزي نظارت مي­‌كنم و بعد از رنگ شدن، نخ­‌ها را مي‌­بريم قهرود و در يك چشمه‌اي به اسم شاه چشمه مي­‌شوريم، آب چشمه اكسيژن بيشتري دارد و كيفيت رنگ را تغيير مي­‌دهد.

 

شيشه بري شهرك غرب

رئيس اتحاديه فرش دستباف كاشان در توضيح اين سوال كه بافت فرش با رنگ طبيعي چه فرقي مي‌كند، گفت: فرش با رنگ طبيعي جلاي بهتري دارد و هرچه پا بخورد در عين اينكه كهنه شده، به مرور قشنگ‌تر مي­‌شود، مثلا رنگ سرمه‌اي مصنوعي به مرور بور مي‌شود و زيبايي‌اش را از دست مي­‌دهد اما رنگ طبيعي اين‌طور نيست.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۹ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۱:۱۴:۵۲ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري قم:
قالي «قم» زير پاي عابران پياده پهن مي‌شود
 
 
 
قم- معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري قم از اجراي طرحي براي تكريم عابران پياده خبر داد و گفت: با اجراي اين طرح، قالي قم هنگام عبور عابران پياده از عرض خيابان زير پاي آنان پهن مي‌شود.
 
 
 
به گزارش خبرگزاري مهر، مسعود طبيبي با اشاره به اجراي دو سامانه در بخش ترافيك شهرداري قم براي نخستين بار در كشور اظهار داشت: يكي از اين طرح‌ها اجراي سامانه‌اي براي تكريم عابر پياده است، به‌طوري‌كه زماني كه عابر پياده بخواهد از سطح معابر عريض عبور كند و در جاهايي كه حجم ترافيك وسايل نقليه خيلي زياد نبوده چراغ سبز در لابه‌لاي فاصله حركتي وسايل نقليه ايجاد مي‌شود.
 
 
 
وي با بيان اينكه پس از سبز شدن چراغ، روي سطح زمين از بافت‌هاي فرش قم كه از صنعت اصيل و به‌يادماندني قم است و شهرت جهاني داشته زير پاي آنان پهن مي‌شود ابراز كرد: با اجراي اين طرح تكريم عابران پياده صورت مي‌گيرد.
 
 
 
معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري قم تصريح كرد: همچنين اجراي اين طرح مي‌تواند به‌عنوان منبع درآمد مورد استفاده قرار گيرد و در شهرداري‌هاي مختلف كشور نيز اجرايي شود.
 
 
 
وي با اشاره به اجراي طرح ديگر با عنوان سامانه كنترل هوشمند فاصله طولي در قم يادآور شد: اين سامانه فاصله طولي وسايل و سرعت است كه علاوه بر اينكه سرعت وسايل نقليه كنترل مي‌شود، فاصله بين دو وسيله متوالي نيز انجام مي‌شود.
 
 
 
طبيبي خاطرنشان كرد: خط‌كشي اجراي اين طرح به‌زودي و به‌صورت نمونه در بلوار شهيد سليماني انجام مي‌شود، تا شهروندان و رانندگان در ابتدا با معني و مفهوم آن آشنا شوند و پس از آن نيز رفتارسازي لازم صورت گرفته و در راستاي ارتقا ايمني حركت خودروها در معابر به‌صورت رسمي اجرايي شود

ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۶ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۱۲:۳۵:۵۵ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]

دختر 6 ساله اي كه قالي مي بافد

 

قاليشويي تهرانپارس

يسنا اوكاتي دختر ۶ ساله زابلي است كه به طر عجيبي قالي مي بافد، او با مهارت و سرعت فوق العاده اي مي تواد در يك چشم بهم زدن نخ هاي دار قالي را در جاي مخصوص قرار دهد.

 

به گزارش اوشيدا؛ سيستان و بلوچستان به عنوان جوان ترين استان كشور در سال هاي اخير نخبگان بسياري در سطح كشور و جهان معرفي كرده است كه اين نشان از استعداد و هوش بالاي افراد در اين استان دارد.

 

سيستان و بلوچستان نه تنها در زمينه هاي علمي توانسته است نخبگان بسياري پرورش دهد بلكه ورزشكاران اين استان نيز حرف هاي بسياري براي گفتن دارند.

 

پرورش استعداد در اين استان در حالي رخ مي دهد كه افراد با كمترين امكانات مواجه هستند و يادگيري آنها بر اساس استعداد ذاتي و هوش برتر آنها است.

 

اما اين استعداد ها عمدتا در مناطق روستايي و حاشيه نشين شكوفا مي شود در همين رابطه نيز خبرنگار ما به يكي از محله هاي حاشيه نشين زابل رفته است تا يكي از استعداد هاي برتر اين شهر را معرفي كند.

 

يسنا اوكاتي دختر ۶ ساله زابلي است كه به طر عجيبي قالي مي بافد، او با مهارت و سرعت فوق العاده اي مي تواد در يك چشم بهم زدن نخ هاي دار قالي را در جاي مخصوص قرار دهد.

 

مادر يسنا كه بيشتر از ۲۵ سال سابقه قالي بافي دارد نيز هنوز نتوانسته است با سرعتي كه او قالي مي بافد كار كند، يسنا بي شك يكي از استعداد هاي اين هنر اصيل و قديمي است كه مي تواند آينده اي درخشان داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

سرعت قالي بافي يسنا همانند حرفه اي هاست

 

 

آقاي اوكاتي پدر يسنا در همين رابطه به خبرنگار ما گفت: او از ابتدا پاي قالي بافتن مادرش مي نشست و همواره مشتاقانه به دست هاي مادرش چشم مي دوخت كه چگونه نخ هاي قالي را از روي نقشه ببافد.

 

وي افزود: بدون اينكه حتي يك بار هم سوالي از مادرش پرسيده باشد خودش اين حرفه را ياد گرفته و با علاقه زيادي پاي دار قالي مي نشيند و با مادرش همكاري مي كند.

 

اوكاتي همچنين گفت: اين در حالي است كه او تازه وارد كلاس اول دبستان شده در حالي كه ۶ سال دارد و در مدرسه نيز معلمان از هوش و استعداد يسنا شگفت زده شده اند.

 

پدر يسنا در پاسخ به اين سوال كه وضعيت درسي او چطور است مي گويد آنقدر خوب است كه ما نمي توانيم توضيح دهيم و بايد با خود معلم يسنا اين موضوع را بپرسيد.

 

وي همچنين ادامه داد: يسنا هم اكنون در حال بافتن يكي از سخت ترين طرح هاي قالي زابلي است كه حتي بسياري از بزرگتر ها هم در بافتن آن اشتباه مي كنند.

 

 

 

 

 

اوكاتي خاطرنشان كرد: اين اولين قالي است كه يسنا شروع به بافتن كرده و اگر خودش بخواهد مي گذاريم تا يك فرش دست بافت با طرح دلخواهي كه خودش انتخاب خواهد كرد ببافد تا به عنوان يادگاري آن را نگه داريم.

 

پدر يسنا گفت: اينكه دخترم در اين سن مي تواند قالي به اين سختي را به تنهايي ببافد نشان از هوش بالاي او دارد و گرنه قالي بافتن يكي از هنرهايي است كه نياز به ماه ها آموزش دارد كه حتي بسياري از افراد هم نمي توانند در مدت زمان كمي ياد بگيرند.

 

وي همچنين خاطرنشان كرد: مادرش هم چون به اين هنر علاقه دارد و بيشتر از ۲۵ سال سابقه كار دارد به تازگي شروع به قالي بافتن كرده وگرنه چند ماهي است كه دست به دار قالي نزده و اينطور نبوده كه يسنا بتواند هر روز قالي بافتن تماشا كند.

 

اوكاتي افزود: در مدت زمان محدودي فقط با ديدن مادرش توانسته اين هنر را يادبگيرد و همانند كساني كه ۳۰ سال در اين كار مهارت دارند قالي مي بافد.

 

آموزشگاه تار غرب تهران

وي همچينين گفت: يسنا در همه زمينه هاي استعداد خاصي دارد و قطعا در آينده به هر حرفه و هنري كه علاقه نشان دهد از او حمايت خواهيم كرد و او را در اين زمينه تنها نخواهيم گذاشت.


ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۵ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۳۲:۲۵ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
/آشنايي با دست‌بافته‌هاي ايران/
جلوه فرش‌هاي همدان با قدمتي از دوران مادها
 
 
 
 
ايسنا/خراسان رضوي از شاخص‌ترين جلوه‌هاي فرهنگ و تمدن ايران مي‌توان به قالي‌هاي بافته شده در كشور اشاره كرد. با نقوش سنتي و اسلامي كه اين فرهنگ همگام با زمانه در حال پيشرفت و نو شدن است، كيفيت نقوش و طراحي قالي ايراني باعث شهرت آن در سطح جهان شده است.
 
عبدالله احراري، عضو انجمن علمي فرش ايران، در گفت‌وگو با ايسنا به معرفي قالي همدان پرداخت و اظهار كرد: همدان در زمان سلسه مادها پايتخت ايران بود و به تبع از موقعيت خاصي برخوردار بوده است. آن زمان همدان يكي از مراكز تجاري و توليدي عمده فرش بود و تقريبا در فاصله سال‌هاي ۱۸۸۰ تا جنگ جهاني دوم به عنوان مهم‌ترين مركز تجاري و توليدي فرش در غرب ايران پس از شهر تبريز به‌شمار مي‌آمده است.
 
وي ادامه داد: در همدان توليدات مختلفي صورت مي‌گرفت اما مركز تجارت فرش‌هاي غرب كشور نيز بوده است. از كارگاه‌هاي قالي‌بافي تاريخي اين منطقه مي‌توان به كارگاه شيخ تقي وكيل‌الرعايا، كارگاه سرهنگ حسن رياحي و كارگاه يوسف زنجاني كه از توليدكنندگان قالي اين منطقه هستند نام برد. در كتاب پژوهشي در فرش ايران نيز از آن‌ها نام برده شده است.
 
عضو انجمن علمي فرش ايران تصريح كرد: كارگاه‌هاي قالي‌بافي اين شهر تا زمان جنگ جهاني دوم و حداقل ۲ دهه اول پس از انقلاب، در شهر همدان فعال بود و آمار قابل توجهي از توليد را نيز به خود اختصاص مي‌داد. البته در ۲ دهه اخير اين كارگاه‌ها به مناطق روستايي همدان توسعه پيدا كرده‌اند. از جمله اين مناطق مي‌توان به منطقه درجزين اشاره كرد كه يكي از مهم‌ترين مراكز توليد فرش همدان است. البته برخي از روستاهاي اين شهر همچون «انجلاس» و «بيك» كه نقش مهمي هم در قالي‌بافي همدان دارد، از نقوش ماهي‌درهم در توليد قالي‌هاي خود استفاده مي‌كنند.
 
 
 
احراري در خصوص ويژگي‌هاي ظاهري فرش همدان خاطرنشان كرد: در ۱۰۰ سال اخير از طرح‌هاي مختلف قالي ايران در توليد قالي همداني استفاده شده است اما ۲ طرح معروف «پرطاووسي» و «خوشه انگوري» همدان در سال‌هاي اخير شهرت بيشتري داشته است. همچنين در مناطق روستايي از طرح‌هاي ذهني‌بافت و ماهي‌درهم آن هم به سبك خاص همدان در بافت فرش‌ها و قالي‌ها استفاده مي‌شود.
 
وي تصريح كرد: از نظر رنگ‌آميزي بيشتر شاهد استفاده از رنگ‌هاي شاد در قالي‌هاي همدان هستيم و مواد اوليه‌اي كه در سه دهه اخير كاربرد بيشتري داشت، پرز پشمي و تار و پود پنبه‌اي بوده است. قالي‌هاي محلي همدان بيشتر در اندازه‌هاي كوچك و قاليچه است. البته در ۲ دهه اخير توليدكنندگان اين سبك فرش به سمت توليدات تجاري روي آورده‌اند و قالي‌ها در ابعاد ۶ تا ۱۲ متر نيز بافته مي‌شود.
 
عضو انجمن علمي فرش ايران در خصوص ويژگي‌هاي فني قالي‌هاي همدان اضافه كرد: قالي‌هاي اين منطقه معمولا بين رج شمار ۱۵ تا ۴۰ بافته و شيرازه در هنگام بافت زده مي‌شود. نوع دار ‌آن‌ عموما به جز در مناطق عشايري عمودي و شيوه چله‌كشي از نوع شيوه تلفيقي است. پرداخت پس از بافت انجام مي‌شود و قالي‌هاي محلي و روستايي بيشتر به سبك تك‌پود و تخت‌بافت بوده اما قالي‌هاي تجاري كه اخيرا توليد مي‌شود، از سبك دوپود و نيم‌بافت استفاده مي‌كند. سبك گليم بافي اين شهر نيز سبك پارسي است.
 
 
 
احراري بيان كرد: از طراحان معروف فرش همدان مي‌توان به «شهاب‌الدين كوثري»، «اسحاق ايرانپور»، «ميرزا رضا يگانه»، «علي‌اصغر حسين‌خواني»، «حسن شهيدي» و «محمد گيلاني» اشاره كرد.
 
وي ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهيم در ارتباط با فرش همدان صحبت كنيم، بايد از فعاليت‌هاي خانه فرش همدان، خوشه فرش اين شهر و فعاليت توليدكنندگاني همچون ‌قاي فروزان احسن نام برد كه هم‌اكنون در قسمت‌هاي مختلف اين شهر فعاليت توليدي دارند.
 
 

ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۳۸:۱۳ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
/آشنايي با دست‌بافته‌هاي ايران/
جلوه فرش‌هاي همدان با قدمتي از دوران مادها
 
 
 
 
ايسنا/خراسان رضوي از شاخص‌ترين جلوه‌هاي فرهنگ و تمدن ايران مي‌توان به قالي‌هاي بافته شده در كشور اشاره كرد. با نقوش سنتي و اسلامي كه اين فرهنگ همگام با زمانه در حال پيشرفت و نو شدن است، كيفيت نقوش و طراحي قالي ايراني باعث شهرت آن در سطح جهان شده است.
 
عبدالله احراري، عضو انجمن علمي فرش ايران، در گفت‌وگو با ايسنا به معرفي قالي همدان پرداخت و اظهار كرد: همدان در زمان سلسه مادها پايتخت ايران بود و به تبع از موقعيت خاصي برخوردار بوده است. آن زمان همدان يكي از مراكز تجاري و توليدي عمده فرش بود و تقريبا در فاصله سال‌هاي ۱۸۸۰ تا جنگ جهاني دوم به عنوان مهم‌ترين مركز تجاري و توليدي فرش در غرب ايران پس از شهر تبريز به‌شمار مي‌آمده است.
 
وي ادامه داد: در همدان توليدات مختلفي صورت مي‌گرفت اما مركز تجارت فرش‌هاي غرب كشور نيز بوده است. از كارگاه‌هاي قالي‌بافي تاريخي اين منطقه مي‌توان به كارگاه شيخ تقي وكيل‌الرعايا، كارگاه سرهنگ حسن رياحي و كارگاه يوسف زنجاني كه از توليدكنندگان قالي اين منطقه هستند نام برد. در كتاب پژوهشي در فرش ايران نيز از آن‌ها نام برده شده است.
 
عضو انجمن علمي فرش ايران تصريح كرد: كارگاه‌هاي قالي‌بافي اين شهر تا زمان جنگ جهاني دوم و حداقل ۲ دهه اول پس از انقلاب، در شهر همدان فعال بود و آمار قابل توجهي از توليد را نيز به خود اختصاص مي‌داد. البته در ۲ دهه اخير اين كارگاه‌ها به مناطق روستايي همدان توسعه پيدا كرده‌اند. از جمله اين مناطق مي‌توان به منطقه درجزين اشاره كرد كه يكي از مهم‌ترين مراكز توليد فرش همدان است. البته برخي از روستاهاي اين شهر همچون «انجلاس» و «بيك» كه نقش مهمي هم در قالي‌بافي همدان دارد، از نقوش ماهي‌درهم در توليد قالي‌هاي خود استفاده مي‌كنند.
 
 
 
احراري در خصوص ويژگي‌هاي ظاهري فرش همدان خاطرنشان كرد: در ۱۰۰ سال اخير از طرح‌هاي مختلف قالي ايران در توليد قالي همداني استفاده شده است اما ۲ طرح معروف «پرطاووسي» و «خوشه انگوري» همدان در سال‌هاي اخير شهرت بيشتري داشته است. همچنين در مناطق روستايي از طرح‌هاي ذهني‌بافت و ماهي‌درهم آن هم به سبك خاص همدان در بافت فرش‌ها و قالي‌ها استفاده مي‌شود.
 
وي تصريح كرد: از نظر رنگ‌آميزي بيشتر شاهد استفاده از رنگ‌هاي شاد در قالي‌هاي همدان هستيم و مواد اوليه‌اي كه در سه دهه اخير كاربرد بيشتري داشت، پرز پشمي و تار و پود پنبه‌اي بوده است. قالي‌هاي محلي همدان بيشتر در اندازه‌هاي كوچك و قاليچه است. البته در ۲ دهه اخير توليدكنندگان اين سبك فرش به سمت توليدات تجاري روي آورده‌اند و قالي‌ها در ابعاد ۶ تا ۱۲ متر نيز بافته مي‌شود.
 
عضو انجمن علمي فرش ايران در خصوص ويژگي‌هاي فني قالي‌هاي همدان اضافه كرد: قالي‌هاي اين منطقه معمولا بين رج شمار ۱۵ تا ۴۰ بافته و شيرازه در هنگام بافت زده مي‌شود. نوع دار ‌آن‌ عموما به جز در مناطق عشايري عمودي و شيوه چله‌كشي از نوع شيوه تلفيقي است. پرداخت پس از بافت انجام مي‌شود و قالي‌هاي محلي و روستايي بيشتر به سبك تك‌پود و تخت‌بافت بوده اما قالي‌هاي تجاري كه اخيرا توليد مي‌شود، از سبك دوپود و نيم‌بافت استفاده مي‌كند. سبك گليم بافي اين شهر نيز سبك پارسي است.
 
 
 
احراري بيان كرد: از طراحان معروف فرش همدان مي‌توان به «شهاب‌الدين كوثري»، «اسحاق ايرانپور»، «ميرزا رضا يگانه»، «علي‌اصغر حسين‌خواني»، «حسن شهيدي» و «محمد گيلاني» اشاره كرد.
 
وي ادامه داد: در حال حاضر اگر بخواهيم در ارتباط با فرش همدان صحبت كنيم، بايد از فعاليت‌هاي خانه فرش همدان، خوشه فرش اين شهر و فعاليت توليدكنندگاني همچون ‌قاي فروزان احسن نام برد كه هم‌اكنون در قسمت‌هاي مختلف اين شهر فعاليت توليدي دارند.
 
 

ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۴ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۳۸:۰۷ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
روزهاي سخت قالي‌بافان املشي پاي‌ دار قالي
 
 
 
ايسنا/گيلان بافنده فرش دست‌باف شهرستان املش گفت: گراني مواد اوليه، نبود تسهيلات كافي موجب شده است كه قالي بافان املشي به سختي بتوانند پاي دار قالي بمانند.
 
 
 
فاطمه سليمان زاده از بافندگان فرش دست باف در املش در گفت و گو با ايسنا با اشاره به اينكه ۲۰ سال سابقه فرش بافي دارد، گفت: كاهش قدرت خريد مردم باعث شده ما هم برخي از فرش‌هاي بافته شده را نتوانيم بفروشيم.
 
 
وي افزود: كرونا نه تنها بر فروش فرش دست باف تاثير گذاشته است بلكه به دليل رعايت فاصله گذاري‌ها مجبور هستيم، توليد را از كارگاه‌هاي فرش‌بافي به خانه ها ببريم و اين امر بر توليد فرش نيز اثر گذاشته است.
 
 
سليمان‌زاده با اشاره به گران شدن مواد اوليه بافت فرش خاطرنشان كرد: بافندگاني را مي شناسم كه اخيرا بافت فرش را كم كرده‌اند زيرا قادر به خريد و تامين مواد اوليه براي فرش نيستند.
 
 
وي تصريح كرد: بايد حمايت‌هاي بيمه‌اي از قالي‌بافان دوباره قوت بگيرد، در غير اينصورت افراد جديد رغبتي براي ورود به اين عرصه نخواهند داشت.
 
 
اين بافنده فرش با اشاره به اينكه بيمه قالي بافي موجب مي‌شد كه زنان و دختران روستايي براي فعاليت در عرصه قالي بافي مشتاق باشند، ادامه داد: قالي بافي كاري سخت است و ممكن است در مدت زمان بسيار طولاني براي بافت فرش دست و گردن قالي بافان آسيب ببيند و اگر بيمه نداشته باشند دچار مشكل خواهند شد.

 

 

وي اظهار كرد: بافندگاني كه عليرغم مشكلات پاي دارهاي قالي مانده‌اند به فرش بافي عشق دارند و بايد با اختصاص تسهيلات كم بهره كمك شود تا اين افراد بتوانند همچنان به فعاليت‌شان ادامه دهند.
 
 
به گفته سليمان زاده براي افزايش توليد فرش دست‌باف در املش، نيروي كافي وجود دارد و اگر حمايت هايي نظير بيمه، تسهيلات و برگزاري نمايشگاه ها قوت بگيرد، شاهد افزايش ميزان توليد فرش در اين شهرستان خواهيم بود.
 
 
 
وي برگزاري نمايشگاه‌ها را براي بهبود رونق فروش فرش دست باف ضرروي دانست و گفت: در فضاي مجازي چندان در فروش فرش دست‌باف موفق نبوده‌ايم و هنوز بازارهاي سنتي براي فروش فرش دست باف نتيجه موفق‌تري دارد.
 
 

ادامه مطلب
امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۲ آبان ۱۴۰۰ ] [ ۰۳:۲۹:۳۴ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ۱ ][ ۲ ][ ۳ ][ ۴ ][ ۵ ][ ۶ ][ ۷ ][ ۸ ][ ۹ ][ ۱۰ ][ ۱۱ ][ ۱۲ ][ ۱۳ ][ ۱۴ ][ ۱۵ ][ ۱۶ ][ ۱۷ ][ ۱۸ ][ ۱۹ ][ ۲۰ ][ ۲۱ ][ ۲۲ ][ ۲۳ ][ ۲۴ ][ ۲۵ ][ ۲۶ ][ ۲۷ ][ ۲۸ ][ ۲۹ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : ---
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی