قاليشويي فارسي
خبرهاي مرتبطه با شستشوي فرش

رونمايي از قاليچه افشان متعلق به دوره صفوي در موزه فرش رضوي

قاليشويي مجيديه

همزمان با هفته گراميداشت موزه و ميراث فرهنگي طي مراسمي از قاليچه افشان متعلق به دوره صفوي در موزه فرش آستان قدس رضوي رونمايي شد.


به گزارش خبرگزاري صداوسيما، مركز خراسان رضوي، مسئول گنجينه فرش و منسوجات موزه آستان قدس رضوي گفت: محل بافت اينرونمايي از قاليچه افشان متعلق به دوره صفوي در موزه فرش رضوي قاليچه نفيس شهر تبريز در استان آذربايجان شرقي است كه در ابعاد ۱۴۱ در ۱۸۵ از جنس تار و پود پنبه و پرز پشم بافته شده است.

 

عبدالحسين ملك جعفريان رنگ زمينه فرش را در حاشيه آبي تيره و در وسط صورتي رنگ عنوان كرد و گفت: در سراسر اين قاليچه نفيس نقوش ختايي افشان به چشم مي‌خورد و شاخ و برگ و گل‌هاي شاه عباسي با رنگ‌هاي سبز و زرد و آبي در آن خودنمايي مي‌كند.

وي تصريح كرد: اين قاليچه ارزشمند در سال ۱۳۹۰ توسط شركت فرش آستان قدس رضوي براي نگهداري و نمايش در موزه آستان قدس رضوي خريداري شده است.

 

جعفريان ادامه داد: در حال حاضر ۱۱ تخته فرش نفيس از دوران صفويه در موزه فرش آستان قدس رضوي نگهداري مي‌شود كه قالي «افشان بندي»، قالي «افشان شاه عباسي گلابتون دار» و قاليچه «محرابي باغي» از جمله آن‌ها به شمار مي‌رود.

موزه فرش آستان قدس رضوي با داشتن ۳ طبقه فضاي نمايشي و ۱ طبقه كه به مخزن اختصاص داده شده است در زير بنايي به مساحت ۶هزار و ۶۴۷ متر مربع يكي از بزرگترين موزه هاي تخصصي فرش جهان به شمار مي‎رود.

 

وي افزود: اين موزه شامل مجموعه‎اي غني از قالي‎هاي نفيسي است كه طي دوره هاي مختلف توسط ارادتمندان امام رضا (ع) اهدا و يا توسط آستان قدس رضوي براي استفاده در حرم مطهر و بيوتات آن خريداري شده است.

 

مسئول گنجينه فرش و منسوجات موزه آستان قدس رضوي خاطر نشان كرد: در حال حاضر در اين گنجينه كم نظير ۱۰۲ تخته قالي و قاليچه كه از نفيس ترين شاهكار‌هاي هنري به شمار مي‎رود و قدمت‎شان از دوره صفويه تا دوره معاصر است، در معرض ديد علاق‎مندان قرار دارد و همه روزه از ساعت ۸ الي ۱۲ پذيراي بازديد علاقمندان است.

ترك اعتياد شرق تهران

 

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ] [ ۱۱:۲۷:۳۱ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی