قاليشويي فارسي
خبرهاي مرتبطه با شستشوي فرش

قالي ايراني از دار افتاد؛
نبود گمرك تخصصي، آمار صادرات فرش دستبافت را با مشكل مواجه كرده است

 

قاليشويي بلوارپروين

آمار دقيقي از صادرات فرش استان كردستان به دليل نبود گمرك تخصصي در دست نيست؛ صادراتي كه مي‌تواند مزايايي براي اين استان‌ داشته باشد.
به گزارش شبكه اطلاع رساني راه دانا؛ به نقل از كُردتودي، از ميان هنرهاي قديمي و بومي منطقه كردستان، قالي بافي تاريخ پُر فراز و نشيب به قدمت ۱۰۰ ساله دارد به طوري كه اين هنر در فرهنگ فولكلوريك ما نيز نمود فراواني داشته و بافندگان فرش كه بيشتر متشكل از زنان بودند به صورت فردي و يا جمعي مشغول به كار بافندگي بوده اند.

فرش دستبافت كردستان بخاطر نوع طرح، بافت و دوام آن از جمله فرش هاي مشهور جهان است و شهرت فرش ها در سنندج و بيجار به واسطه دستان هنرمند فرشبافان اين ديار به دست آمده است.

در اين ميان ۵۰ هزار بافنده كردستاني عضو تشكل ها و انجمن هاي فرش دست بافت هستند كه سالانه ۱۸۰ هزار متر مربع فرش را روانه بازار مي كنند.

تاكنون ۱۸۵ پروانه بهره برداري توليد فرش در استان كردستان صادر شده است كه متاسفانه آمار دقيقي از صادرات فرش در اين استان وجود ندارد.

به دليل نبود گمرك تخصصي آمار دقيقي از صادرات فرش دستبافت كردستان وجود ندارد

احمديان يكي از كارشناسان فرش در استان در اين باره در گفتگو با خبرنگار كردتودي اظهار داشت: صادرات فرش در استان به ساير كشورها وجود دارد اما متاسفانه به دليل نبود گمرك تخصصي در استان فرش هاي استان كردستان از ساير گمركات و يا از ساير استان هاي ديگر ايران صادر مي شود و همين باعث شده تا آمار دقيقي از صادرات فرش دست بافت در دست نباشد.

وي در ادامه عنوان داشت: در كردستان تا كنون ۱۷ هزار واحد بافنده زير چتر حمايتي بيمه قرار گرفته اند موضوعي كه بافندگان فرش را راضي نمي كند.

اين كارشناس در ادامه بيان داشت: اميدواريم در سال جاري بتوانيم با كمك مسئولين زيربط افزايش سطح بيمه را به ميزان ۱۰ هزار نفر براي بافندگان سطح استان در نظر بگيريم.

وي خاطر نشان كرد: البته در اين باره تسهيلاتي هم براي حمايت از بافندگان پرداخت شده است كه اين امر نقطه اميدي يراي حمايت بيشتر اين قشر زحمت كش است.

احمديان در ادامه بيان داشت: خوشبختانه در سال ۱۴۰۰ توانستيم به ۶۶ نفر از پشتيبانان مشاغل خانگي حدود ۶ ميليارد تومان تسهيلات پرداخت كنيم كه در اين ميان تعدادي از بافندگان مستقل براي دريافت اين تسهيلات معرفي شده اند.





اشتغالزايي ۱۵۰ نفر توسط بانوي فرشبافت كردستاني
در ادامه الهام اميني يكي از بافندگان فرش دست بافت در كردستان در گفتگو با خبرنگار كردتودي اظهار داشت: حدود ۴ساله پيش و با حضور ده نفر نيروي خانم كار بافندگي را آغاز كردم و حال با توكل بر خدا و تكيه بر تلاش و كوشش خود توانسته ام تعداد نيروهاي فعال را به ۱۵۰ نفر برسانم.

اين بافنده كردستاني با اشاره به اينكه هدف از اين كار را ارئه يك كار مفيد جهت اشتغال آفريني و منبع درآمد زنان خانه دار بي سرپرست و يا بد سرپرست بيان كرد و افزود: نداشتن خريدار معتبر در اين راستا، نداشتن امكانات لازم و حضور دلالاني كه با واسطه فرش ها را خريداري مي كنند، نبود سرمايه گذار ،كاهش صادرات خارجي، كاهش تقاضاي داخلي، از جمله مشكلاتي است كه سد راه بافندگان شده است.

به دليل بافتن فرش سوي چشمانم را از دست داده ام

در ادامه مرضيه ساعدي يكي ديگر از فرشبافان كردستاني در اين باره عنوان داشت: نزديك به ۳۰ سال است كه مشغول بافتن فرش هستم و در اين حوزه زحمات زيادي را متحمل شده ام و حتي به دليل بافتن فرش سوي چشمانم را از دست داده و ريه هايم دچار مشكل شده است.

وي خاطر نشان كرد: از آنجايي كه زنان و دختران زيادي براي امرار معاش خود و خانواده به اين كار رو مي آوردند از مسئولين انتظار مي رود كه به مشكلات اين قشر از بافندگان خصوصا در بحث پرداخت بيمه و تسهيلات خاص فرش بافان را ياري رسانند كه متاسفانه آنچه به وفور ديده مي شود كم كاري است كه در اين حوزه ديده مي شود.

 

فرش دستباف اكنون به عنوان كالايي لوكس و كم كشش در بازار محسوب مي‌شود و با توجه به وضع موجود اقتصادي خانوار‌ها به هيچ عنوان در اولويت تامين قرار ندارد؛ بنابراين دولت بايد براي جلوگيري از تعميق ركود در اين صنعت تدابيري جدي انديشه كند و در تجارت خارجي نيز بستر‌هاي صادراتي را به گونه‌اي فراهم كند كه موجب افزايش توليد صادراتي در اين صنعت شود، و حال فرش دست بافت سنندج و بيجار كه سالها است ثبت ملي شده و ثبت جهاني آن در سازمان مالكيت معنوي توسط فرش استان كردستان در حال پيگيري است، اميد مي رود هر چه زودتر با كمك و پيگيري مسئولين اين امر تحقق يابد.

آموزشگاه گيتار غرب تهران

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ] [ ۰۱:۱۳:۴۹ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 2
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی