قاليشويي فارسي
خبرهاي مرتبطه با شستشوي فرش

شستن قالي را به هر شركتي نسپاريد/ شهروندان مراقب كلاهبرداران باشند

 

قاليشويي مجيديه

اين روزها در هر كوي و بزن وانت بارهايي را مي‌بينيم كه قالي ها را براي شستن يا براي تحويل به مشتريان بار زده اند، اما از كجا معلوم كه بازگشتي در كار باشد چرا كه در روزهاي پاياني سال، كلاهبرداران در قالب شركت يا موسسات قاليشويي دست به سرقت مي زنند.

پايگاه خبري تحليلي انتخاب

اين روزها در هر كوي و بزن وانت بارهايي را مي‌بينيم كه قالي ها را براي شستن يا براي تحويل به مشتريان بار زده اند، اما از كجا معلوم كه بازگشتي در كار باشد چرا كه در روزهاي پاياني سال، كلاهبرداران در قالب شركت يا موسسات قاليشويي دست به سرقت مي زنند.

خانه تكاني يكي از آيين‌هاي نوروزي است كه مردم بيشتر مناطقي كه نوروز را جشن مي‌گيرند به آن پايبندند در اين آيين، تمام خانه و وسايل آن در آستانه نوروز گردگيري، شستشو و تميز مي‌شود. اين آيين در كشورهاي مختلف از جمله ايران، تاجيكستان، افغانستان و جمهوري آذربايجان برگزار مي‌شود.

با گذشت زمان شيوه خانه تكاني ها تغيير كرده اما اصل داستان كه همان تميز كردن خانه و وسايل درون آن است بر جاي خود باقي مانده و كمتر خانواده ايراني است كه خانه تكاني اسفند ماه در آستانه عيد نوروز را انجام ندهد. در گذشته قبل از آنكه آپارتمان نشيني گريبان ايرانيان را بگيرد، خانواده‌هاي ايراني فرش ها را در حياط خانه گسترانده و همه اعضاي خانواده به جان فرش مي افتادند و بعد به سراغ تميز كردن خانه و وسائل آن پرداخته و دستي بر سر و صورت خانه كشيده و در پايان با ديدن خانه‌اي تميز خستگي از جانشان به در مي رفت.

اما اين روزها شيوه خانه تكاني تغيير كرده ديگر از فرش شستن ها در حياط خانه و آويزان كردن آن ها در پشت بام ها خبري نيست. آن روزها را اگر كسي به خاطر داشته باشد پليس به خانواده ها اخطار مي داد كه مواظب باشيد فرش ها از روي پشت بام ها به سرقت نرود، اما ديگر نه آن پشت بام هاي خانه هاي ويلايي در كلان شهرها مانده و نه جاني به صاحبان آپارتمان هاي همين شهرها كه در آلودگي شهري و خستگي زندگي روزمره آستين ها را بالا بزنند و تمام موارد خانه تكاني را خود انجام دهند كه اگر بخواهند هم نمي شود يك مثالش شستن قالي است كه در مجتمع هاي امروزي امكان پذير نيست.

بر اين اساس چه بسيار پرونده‌هاي سرقت در پوشش قاليشويي كه در استان هاي مختلف كشور تشكيل شده و همه اين اتفاقات در پس ناآگاهي و ساده لوحي افراد اتفاق افتاده است، اتفاقي كه هر سال تكرار مي شود و با وجود هشداري‌هاي مكرر پليس، همچنان اين نوع سرقت ها قرباني مي‌گيرد.

در سال‌هاي گذشته پخش بروشور و آگهي با عنوان موسسات قاليشويي بسيار باب بود البته در شرايط كنوني با گسترش فناوري ارتباطات و شبكه هاي اجتماعي و سايت هاي مختلف، شاهد كلاهبرداري هاي بسياري در زمينه هاي مختلف به تناسب اعياد و مناسبت ها هستيم يكي از اين مناسبت ها سنت ديرين خانه تكاني است كه فرصتي را براي برخي از افراد سودجو بوجود آورده است.

البته هنوز اين بروشورها كاركرد خود را دارند يا در ديوارها چسبانده يا در داخل درب ورودي خانه ها انداخته مي‌شوند اما در كنار اين نوع تبيلغ كه كسي از راست يا دروغ بودن آن مطلع نيست، فضاي مجازي جاي خود را دارد، تبليغ در شبكه هاي مجازي بيداد مي‌كند و مخاطب با انواع و اقسام تبليغات در اين زمينه مواجه مي شود و بدون هيچ گونه تحقيقي مال خود را در اختيار اين شركت هاي كاذب مي سپارند و از سرقت انجام شده، غافلگير مي شوند.

به توصيه پليس نبايد به آگهي‌هاي مندرج در مطبوعات، بروشورهاي تبليغاتي در معابر عمومي و فضاي مجازي درباره ارائه خدمات نظافت منزل يا قاليشويي اعتماد كرده و براي اطمينان از صحت تبليغات، ابتدا بايد به سايت اتحاديه قاليشويان مراجعه و سپس درخصوص شناسايي مراكز مجاز داراي پروانه كسب، اطمينان حاصل كرد.

سپردن فرش از سوي شهروندان به قاليشوئي‌ها موجب شده تا برخي تبهكاران با توزيع انواع آگهي‌هاي تبليغاتي در كمين شهروندان باشند. در اين تبليغات همانطور كه گفته شد، گاه به صورت پخش كردن برگه‌هايي است كه تنها يك شماره در آن ذكر شده و هيچ اشاره به آدرس كارگاه قاليشويي نشده است؛ برخي افراد ناشناس با عناوين جعلي فعاليت مي‌كنند كه به هيچ عنوان وجود خارجي ندارند و مورد تأييد هم نيستند.

پليس همواره توصيه مي كند شهروندان هنگام تحويل فرش‌ها به نمايندگان قاليشويي‌ها، كارت شناسايي آنها را به دقت بررسي و مشخصات ظاهري همراه با شماره پلاك خودروي آنها را يادداشت كنند تا در صورت بروز مشكلات احتمالي پليس بتواند مجرمان را شناسايي و دستگير كند. از سوي ديگر برخي هموطنان پس از شستن فرش هاي خود، آن را براي خشك شدن روي ديوار يا پشت بام قرار مي‌دهند كه ممكن است مورد سرقت قرار گيرند. به همين دليل توصيه مي‌شود فرش را در مكاني قرار دهند كه به كوچه و خيابان مشرف نباشد.

شستن قالي را به هر شركتي نسپاريد/ شهروندان مراقب كلاهبرداران باشند


اگرچه همه ساله پليس با نزديك شدن به ايام نوروز و آغاز خانه تكاني، درباره فعاليت برخي تبهكاران در پوشش مراكز قاليشويي هشدار مي دهد اما با اين حال در روزهاي پاياني سال شاهد افزايش سرقت فرش در پوشش مراكز قاليشويي يا از روي ديوار خانه‌هاي ويلايي هستيم. به همين خاطر در روزهاي پاياني هر سال پرونده‌هاي مشابهي در اين زمينه در پليس آگاهي تشكيل مي‌شود و مال باختگان كساني هستندكه بدون توجه به هشدارهايي كه پليس باز هم بدون تحقيق و بر اساس آگهي‌هايي اين مراكز فرش‌هاي خود را به آنها مي‌سپارند. اينها پس از شكايت ادعا مي‌كنند وقتي با آگهي مركز قاليشويي در روزنامه روبرو شديم، تصور كرديم فعاليت آنها قانوني است.

از طرفي برخي شركت‌ها هم با اجاره دفتر با اجاره ماهيانه بالا و تهيه اسناد جعلي، در اين ايام به فعاليت پرداخته و پس از جمع آوري فرش‌هاي شهروندان با تعطيل كردن دفتر فرار مي‌كنند. اعلام قيمت‌هاي پايين از سوي اين تبهكاران ، ترفندي براي فريب مردم است. براي گرفتار نشدن در دام اين مجرمان، از شركت‌هاي قاليشويي كه آگهي‌هايشان در روزنامه ها چاپ مي شود، استفاده كنيد، زيرا اغلب مدارك اين گونه شركتها كنترل مي شود. البته چاپ آگهي در روزنامه ها نيز دليلي براي تاييد فعاليت همه شركتها نيست.

شهروندان بهتر است براي اطمينان از صحت فعاليت اين شركت‌ها، از اتحاديه قاليشويان نيز استعلام كنند. شركت‌هايي كه از طريق اتحاديه مجوز فعاليت مي‌گيرند موظف به رعايت ۱۷ بند هستند. به عنوان نمونه بايد داراي دفتر يا كارخانه با مجوز فعاليت تجاري باشند، كارمندان و رئيس شركت نبايد سوء پيشينه داشته باشند و آزمايش سلامت نيز داشته باشند. از لحاظ فني هم بايد اصول مربوطه را به طور حرفه‌اي رعايت كنند.

نمونه اي از يك پرونده

در پرونده‌اي كه در يكي از استان‌ها در اين خصوص تشكيل شد، مالك يك قاليشويي به كلانتري مراجعه كرد و از سرقت قالي هاي شسته شده خبر داد، چندين تخته فرش شسته شده ضمن بارگيري بر وانت نيسان قاليشويي تحويل كارگر قاليشويي داده شد تا فرش ها را در منازل مشتريان تحويل دهد اما از زمان حركت تا گذشت چندين ساعت به كارگاه برنگشت و فرشها را به مشتريان تحويل نداد.

شاكي از محل سكونت كارگر اطلاعي نداشت، مشخصات ظاهري كارگر از شاكي گرفته و تصويري از متهم ترسيم و در اختيار گشتهاي انتظامي قرار داده شد، شناسايي متهم ادامه داشت تا اينكه مأموران انتظامي هنگام گشت زني در سطح حوزه متوجه رفتار مشكوك راننده يك دستگاه وانت نيسان شدند. مأموران مدتي خودرو را تحت تعقيب قرار داده و ضمن استعلام پلاك انتظامي آن مشخص شد كه خودروي موصوف مسروقه و داراي سابقه ثبت سرقت است.

با شناسايي خودروي قاليشويي، ماموران دستور توقف دادند ولي راننده خودرو به سرعت از محل متواري شد اما پس از دقايقي تعقيب و گريز مأموران ضمن توقيف خودرو موفق به دستگيري راننده آن شدند. متهم كه از ارائه مدارك خودرو عاجز بود به كلانتري منتقل شد و در تحقيقات پليسي به سرقت چندين تخته فرش و وانت نيسان كارگاه اعتراف كرد، متهم سابقه دار بود و اعتياد به مواد مخدر داشت علت سرقت فرشها را نيز تأمين هزينه مصرف مواد مخدر ذكر كرده بود، در تحقيقات پليسي مشخص شد كه متهم فرشها را به مالخران اموال مسروقه فروخته است.

سرقت از منازل شهروندان در پوشش قاليشويي

پليس از دستگيري و انهدام باند دو نفره سارقان منزل كه تحت پوشش كارگاه قاليشويي اقدام به سرقت از منازل شهروندان مي‌كردند، خبر داد. اين باند كه در يكي از استان هاي كشور شناسايي شد. همزمان با تشكيل پرونده، اكيپ بررسي صحنه جرم به محل سرقت اعزام و طي بررسي‌هاي اوليه كارشناسان و بازبيني فيلم دوربين‌هاي مدار بسته موجود در محل سرقت مشخص شد، ۲ جوان با پوشش ماسك و استفاده از يك دستگاه خودرو ۴۰۵ خاكستري به منزل شاكي مراجعه و اقدام به سرقت كرده اند.

در ادامه پي جويي‌ها و با جمع بندي مستندات موجود و انجام اقدامات ويژه كارآگاهان در پايش سرنخ‌هاي پرونده پس از چندين روز كار شبانه روزي ماموران پليس، هويت سارقان را شناسايي كردند و مشخص شد متهمان در منطقه اي داراي قاليشويي بوده و از محل كار خود براي پوشش سرقت‌ها و شناسايي منازل شهروندان براي انجام سرقت استفاده مي‌كردند. با توجه به اطلاعات جمع آوري شده و هماهنگي با مرجع قضايي دستگيري سارقان در دستور كار قرار گرفت و در نهايت طي يك عمليات ضربتي و غافلگيرانه هر دو متهم دستگير و در بازرسي به عمل آمده از مخفيگاه آن‌ها مقاديري اموال مسروقه و از جمله طلا كشف و ضبط شد. پس از انتقال متهمان به پليس آگاهي در بازجويي ها، آنان به بزه ارتكابي اعتراف و با دستور مقام قضايي هر ۲ متهم براي كشف سرقت‌هاي احتمالي و زواياي پنهان پرونده در اختيار دايره مبارزه با سرقت منزل قرار گرفتند.

در هنگام استفاده از خدمات قاليشويي‌ها چه مواردي بايد لحاظ شود؟

استفاده از خدمات قاليشويي‌ها درست مثل استفاده از خدمات شركت‌هاي نظافتي و خدماتي است كه بايد ابتدا از اصالت آن شركت مطمئن شده و ببينيد كه حضور فيزيكي و دفتر و محل كاري دارند يا نه؛‌ در ضمن داشتن شناسه معتبر الزامي است.

قبل از اينكه نفرات شركت قاليشويي به منظور حمل و بردن فرش‌ها به داخل منزل بيايند حتماً يك آقا در منزل حضور داشته باشد؛ هنگام تحويل دادن قالي به عوامل شركت‌هاي قاليشويي حتماً‌ رسيد بگيريد؛ در مورد تحويل فرش نيز توصيه مي‌كنيم يك آقا در منزل حضور داشته باشد و همان لحظه هم چك كنيد كه فرش خودتان است و عيب و ايرادي پيدا نكرده است. اما نكته مورد توجه كه همواره در كلانتري‌ها شاهد آن هستيم اين است كه تعدادي از شهروندان به منظور شكايت از شركت‌هاي قاليشويي كه عمدتاً نامعتبر هستند به كلانتري مراجعه مي‌كنند آن هم‌ به ازاي ارائه خدمات نامناسبي كه اين شركت‌ها به آنها ارائه داده‌اند از جمله مواردي كه دال بر آسيب ديدن قالي‌ها است، رنگ‌پريدگي يا پارگي فرش‌ها كه شهروندان را به منظور ثبت شكايت و پيگيري پرونده قضايي به كلانتري‌ها مي‌كشاند كه مشاهده چنين مواردي لزوم استفاده از خدمات شركت‌هاي معتبر را بيش از پيش لازم و ضروري مي‌سازد.

شستن قالي را به هر شركتي نسپاريد/ شهروندان مراقب كلاهبرداران باشند

پليس چه مي گويد؟

سردار رضا موذن معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا با اشاره به سرقت فرش ها از روي ديوار در روزهاي خانه تكاني عيد، گفت: اغلب، مشاهده مي شود خانواده ها فرش و قاليچه هاي گرانبها و قيمتي خود را پس از شستن ، روي بالكن و ديوار قرار مي دهند، بدون توجه به اينكه برخي از منازل، مجاور كوچه و يا ساختمان هاي نيمه كاره هستند.

وي به شهروندان توصيه كرد: براي شستن فرش ها از مراكز معتبر قاليشويي و مجاز استفاده كنند؛ در صورت شستن فرش در منزل بايستي مراقبت لازم جهت جلوگيري از سرقت را مورد توجه قرار دهند.

وي افزود: با توجه به فرا رسيدن سال نو و ضرورت نياز به نظافت منزل، متاسفانه برخي از شهروندان براي انجام كارهاي منزل بدون هيچ دقت و گزينشي با اتكاء به بروشورها و تبليغات كوچه و خيابان به افراد ناشناس و برخي از شركت هاي فاقد مجوز اعتماد مي كنند.

هشدار پليس در مورد شركت‌هاي خدماتي و قاليشويي‌هاي غيرمجاز

سرهنگ شهاب اميني رئيس اداره اجتماعي پليس آگاهي ناجا از هموطنان خواست از اعتماد به شركت‌هاي خدماتي، نظافتي و قاليشويي‌هاي غير مجاز خودداري كنند.

وي با اشاره به رسم خانه تكاني در روزهاي پاياني سال، اظهار داشت: در اين راستا توزيع آگهي هاي تبليغاتي گسترده در سطح شهر و ارسال پيامك هاي فريبنده، ممكن است دامي براي كلاهبرداري و سرقت اموال هموطنان باشد. در آستانه نوروز و آغاز فصل خانه تكاني منازل، عده اي شياد با درج آگهي هاي فريبنده تبليغاتي در معابر و فضاي مجازي، سعي در جلب اعتماد عمومي كرده تا در فرصت مناسب نقشه هاي شوم خود را به اجرا درآورند.

رئيس اداره اجتماعي پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه شركت هاي غيرمجاز معمولا آدرس و مكان مشخصي براي فعاليت ندارند، مي گويد: شهروندان بايد قبل از هرگونه اعتماد به اين گونه شركت ها از طريق مراجعه به سايت اداره كل ثبت شركت ها و اتحاديه مربوط، نسبت به استعلام وضعيت فعاليت آن ها اقدام و با مشاهده كارت شناسايي افرادي كه به در منازل جهت انجام امور نظافتي يا بردن قالي براي قاليشويي مراجعه مي كنند، هويت آن ها و شركت فرستنده را احراز كنند.

اميني فزود: شركت هاي صوري و جعلي فاقد مجوز در ابتدا اعتماد مردم را از طريق درج آگهي به خود جلب كرده و پس از دستيابي به اهداف شوم خود، متواري مي شوند.

رئيس اداره اجتماعي پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه شهروندان بايد قبل از سپردن اموال خود به ديگران، تحقيقات لازم را به عمل آورند، گفت: شركت هاي معتبر و داراي پروانه خدمات از طريق استعلام از اتحاديه هاي مربوطه قابل شناسايي و پيگيري بوده و معمولا با مراجعه به سايت مربوطه يا روزنامه رسمي، مي توان نسبت به درستي ادعاي مطرح شده پي برد.

شركت سمپاشي در مشهد

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ ] [ ۰۲:۴۰:۴۸ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی