قاليشويي فارسي
خبرهاي مرتبطه با شستشوي فرش

كارآفريني از جنس فرش دستباف/ روايت تسنيم از جهاد اشتغالزايي قالي‌باف شهركردي

 

قاليشويي امامت

گروه استان‌ها - قالي‌بافي يكي از هنرهاي جامعه استان چهارمحال و بختياري است، هنري كه قدمت ديرينه‌اي دارد و افراد زيادي را به خود مشغول كرده است.

به گزارش خبرگزاري تسنيم از شهركرد، زنان در كشورهاي در حال توسعه اميد بزرگي براي ارتقاي خانواده‌ها و رشد و توسعه كشورهاي خود هستند. موفقيت زنان كارآفرين در اين جوامع نه تنها موجب سود اقتصادي مي‌شود، بلكه منافع اجتماعي و فرهنگي هم ايجاد مي‌كند.

 

اما زنان كارآفرين در برخي جوامع با موانع متعدد و جدي روبه‌رو هستند كه مانع موفقيت آن‌ها در فعاليت‌هاي اقتصادي مي‌شود. تأكيد بر نقش‌هاي سنتي زنان و عدم حضور اجتماعي زنان، مانعي جدي براي آن‌ها شمرده مي‌شود.

 

در كشور ايران، زنان نيمي از جمعيت جامعه را تشكيل مي‌دهند كه بخش قابل توجهي از آنان متقاضيان مهارت‌ديده و داراي تحصيلات عالي هستند، اما با اين وجود سوال اينجاست كه زنان چه سهمي از بازار كار ايران را دارا هستند؟ كه با بررسي‌هاي متفاوت ظرفيت بالاي بزرگ زنان را مي‌توان متوجه شد كه از اين ظرفيت به درستي استفاده نشده است.

 

فرش‌بافي، هنري ديرينه از ايرانيان است، فرش‌بافي كه در استان‌هاي مختلف كشور همچنان رواج داشته و نقش مهمي در بازار كار، تمدن‌سازي ايران و فرهنگ ايراني از قديم داشته است.

 

قالي‌بافي هنري با قدمت ديرينه كه از ايران شروع شده است

 

تاريخچه قالي يا فرش طبق اسناد تاريخي به هزاره پنجم و ششم پيش از ميلاد در آسياي مركزي برمي‌گردد كه بعنوان مثال مي‌توان به قالي ايراني پازيريك كه در سيبري كشف شده اشاره داشت، اين قالي قديمي‌ترين قالي دستباف جهان و بافت ايران در دوران هخامنشيان است.

 

طبق تاريخ مي‌توان گفت كشور ايران اولين كشوري بوده است كه هنر قالي‌بافي را شروع كرده و جنگ‌هاي صليبي باعث شد قالي‌هاي ايراني به اروپا برده شوند و در آنجا به جوامع مختلف شناسانده شوند.

 

استان چهارمحال و بختياري يكي از استان‌هايي است كه زنان پا به پاي مردان كار و براي امرار معاش زندگي خود تلاش مي‌كنند، قالي‌بافي هنري است كه زنان استان ما با علاقه‌اي كه دارند بهترين نقش‌ها را با بهترين كيفيت خلق مي‌كنند. فرش اگر با علاقه بافته شود يكي از مشاغل خانگي است كه بازده خوبي دارد و مي‌توان با آن كارآفريني ايجاد كرد.

 

به طور كلي مي‌توان به مناطق چالشتر، سامان، اشكفتك، پيربلوط، ارجنك، وردنجان، فرخشهر، بروجن، بلداجي، فرادنبه، هيرگان، باباحيدر، اردل و شلمزار از استان چهارمحال و بختياري اشاره كرد كه مردمانشان در اين هنر فعاليت مي‌كنند.

 

روايت تسنيم از يك كارآفرين حوزه بافت فرش

 

به سراغ يكي از كارآفرينان استان چهارمحال و بختياري رفتيم كه در حوزه بافت فرش، گليم و تابلو فرش چند سالي است فعاليت دارد تا هرچه بيشتر با اين هنر آشنا شده و مخاطبان خبرگزاري، كارآفريني با اين هنر را بشناسند.

 

معصومه خورشيدي، اهل شهرستان شهركرد است، وي در گفت‌وگو با خبرنگار تسنيم اظهار داشت: 12 سالي است كار توليد فرش و گليم را شروع كردم و در سال 1398 نيز يك تعاوني فرش را تاسيس كرده كه حدود 70 بافنده بصورت مستقيم و غيرمستقيم در حال فعاليت هستند.

 

وي با بيان اينكه اغلب بافنده‌ها را قشر زنان تشكيل مي‌دهند، گفت: اغلب زنان بافنده، سرپرست خانوار، خودسرپرست و يا بدسرپرست هستند كه من به آنان زنان توانمند مي‌گويم.

 

اين كارآفرين حوزه فرش گفت: در حال حاضر با كمك صندوق كارآفرين استان طرح هر روستا يك محصول درحال اجرا است كه روستاهاي محروم شناسايي شدند، كه در صورتي كه بانك عامل تسهيلات دهد، مواد اوليه و آموزش در اختيار آن‌ها گذاشته مي‌شود و در نهايت فرش از آن‌ها خريداري مي‌شود.

 

خورشيدي با بيان اينكه سعي شده تمامي شهرستان‌هاي استان زير پوشش اين طرح روند، گفت: ارگان خاصي غير از جهاددانشگاهي، حمايت آنچناني نكرده است.

 

افراد مراجعه كنند همه امكانات بافت فرش را مي‌گيرند و نهايتا فرش آنان نيز به فروش مي‌رسد

 

وي با اشاره به اينكه فرش‌بافي يك كار ديربازده است و تا به فروش رود طول مي‌كشد، افزود: بدليل ديربازده بودن اشتغال با فرش، نمي‌توان گفت كه از لحاظ مالي مشكلي وجود ندارد، درحال‌حاضر مكان فعاليت كوچك است و براي برخي مجوزها نياز به مكان بزرگتري هست.

 

اين كارآفرين حوزه فرش در ادامه به يك نوع همكاري در قالي‌بافي اشاره كرد و بيان كرد: افراد مختلف در صورت مراجعه مي‌توانند آموزش، مواد اوليه و دستگاه را در اختيار بگيرند و پس از بررسي ايرادات فرش‌بافي طي مراحل بافت فرش، فرش بافته مي‌شود و در نهايت فرش آنان به فروش مي‌رسد. شايد اين كار از لحاظ مالي باعث پيشرفت من نشود اما همين كه باعث كار خير و انگيزه آن فرد براي بافت فرش مي‌شود، راضي هستم.

 

خورشيدي با اشاره به اينكه حدود 2 ماهي است كه بازار فروش فرش راكد است، گفت: تمام اميد ما، زمان عيد و برگزاري‌ نمايشگاه‌ها است كه اميد است اين ركود از بازار فروش فرش، رخت بربندد.

 

بيشتر بخوانيد

بزرگترين فرش "سرگُل" خاورميانه در محلات رونمايي شد+تصاوير

 

اداره كل ميراث فرهنگي تهران: تبديل حوض‌هاي موزه فرش به باغچه موقتي است

 

110 هزار متر مربع فرش دستباف توسط هنرمندان در استان خراسان جنوبي توليد شد

 

قاليشويي سردار جنگل

وي خاطرنشان كرد: توليدكنندگان انتظار حمايت شدن از ارگان‌ها دارند، دادن تسهيلات به بافنده حرفه‌اي با دردسرهاي زيادي همراه است كه نياز است تجديد نظري در اين مسئله صورت گيرد.

 

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۹ آذر ۱۴۰۰ ] [ ۰۱:۲۱:۴۸ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 1
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی