قاليشويي فارسي
خبرهاي مرتبطه با شستشوي فرش

احياء فرش دستباف تويسركان، مرگ تدريجي يك رويا؟!

ايسنا/همدان در بازه زماني پنج سال گذشته و قبل از شروع به كار فرماندار كنوني تويسركان، در كنار توجه ويژه به بهره‌وري حداكثري از توليدات گردو و صنايع مبل و منبت، احياء فرش دستباف با هدف پويايي بيشتر اقتصادي شهرستان و رونق فضاي كسب و كار از شعارها و برنامه‌هاي مسئولان شهرستان بود.

 

به‌گزارش ايسنا، خوشبختانه در حوزه بهره‌وري از محصول چند منظوره گردو در تويسركان به‌عنوان پايتخت گردوي ايران، طرح ايجاد نهالستان و باغ مادري گردو و طرح اصلاح باغات گردوي تويسركان به ثمر نشست تا گام‌هاي مؤثر و اثربخشي در اين بخش برداشته شود. 

 

در حوزه صنايع مبل و منبت نيز شاهد برگزاري جشنواره صنايع مبل و منبت روستاي اشترمل، اختصاص نشان جغرافيايي مبل و منبت و شهر ملي منبت گلريز به تويسركان و دهكده ملي منبت به روستاي اشترمل اين شهرستان بوديم.

 

تسهيلات ارزان قيمت قابل توجهي از محل وام‌هاي اشتغالزاي دولتي به فعالان بخش مبل و منبت شهرستان تويسركان پرداخت شد و تلاش‌هايي براي حركت به‌سمت برندسازي و چرخه كامل توليدات اين بخش صورت گرفت، با اين حال با وجود استقبال و حمايت مسئولان، هنوز شاهد ايجاد فروشگاه‌ها و نمايشگاه‌هاي بزرگ و دائمي صنايع مبل‌و منبت در شهرستان نيستيم وگردش مالي در اين حوزه به ميزان مطلوب و دلخواه نرسيده است.

 

در اين ميان اما آنچه اين روزها كمتر از آن سخن به ميان مي‌آيد، طرح احيا فرش اصيل و دستباف تويسركان است كه در سال‌هاي اخير همراه با گردو و صنايع مبل و منبت در صدر عناوين جشنواره ملي تويسركان جاي داشت اما رفته‌رفته حتي سخنان انگيزشي و رسانه‌اي نيز در اين زمينه كم شد!

 

اكنون نه تنها شاهد احيا فرش دست باف تويسركان نيستيم بلكه مسئولان شهرستان گاهي به ارائه آمار كلي مانند وجود بيش از چهار هزار و ۵۰۰ بافنده فرش در شهرستان تويسركان بسنده مي‌كنند اما نمي‌گويند اين ظرفيت ارزشمند و اثرگذار چه آورده و منافع مالي و اقتصادي در راستاي بهبود فضاي كسب و كار در شهرستان تويسركان دارد؟

قاليشويي نارمك

امروز اين سوأل در اذهان عمومي شكل گرفته كه ماجراي احياي توليدات فرش دستباف تويسركان در چند سال اخير چه زخمي از مشكلات حوزه اقتصاد و اشتغال شهرستان را التيام بخشيده است؟

 

به‌راستي آيا ظرفيت احيا فرش دستباف از تويسركان باربربسته و از دست رفته و يا مسئولان و فعالان و دست اندركاران اين حوزه در شهرستان تويسركان نتوانسته‌اند در اجرايي كردن شعارها و برنامه‌هاي خود در اين زمينه موفق و اثرگذار عمل كنند؟

 

در گذشته‌اي نه چندان دور، توليد فرش‌هاي دستباف در روستاها و نقاط مختلف شهرستان تويسركان از رونق بالايي برخوردار بوده و يكي از راه‌هاي امرار معاش برخي از مردم اين شهرستان به حساب مي‌آمد اما اكنون فرش تويسركان در دوره ركود و ايستايي توليد قرار گرفته است.

 

در شرايطي كه شهرستان تويسركان به بهبود فضاي كسب‌و كار و ايجاد فرصت‌هاي متنوع شغلي نياز مُبرم دارد نبايد به راحتي از كنار اين ظرفيت اثرگذار توليدي گذشت و آن را به حال خود رها كرد.

 

اكنون كارشناسان و صاحب نظران حوزه تأمين مواد اوليه، طراحي نقش‌هاي بازار پسند و يافتن بازارهاي فروش بايد با آسيب‌شناسي‌هاي تخصصي، علت راكد ماندن توليدات اشتغالزاي فرش دستبافت در تويسركان را بررسي كنند تا بتوان با كمك مسئولان و فعالان اين بخش موانع توليد بومي اين شهرستان در اين بخش را برطرف كرد. 

بهترين كلينيك ليمنت دندان در تهران

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۷ تير ۱۴۰۰ ] [ ۱۰:۵۳:۴۸ ] [ ادمين ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی